UUDEN SUOMALAISEN MUOTIBRÄNDIN KIINNOSTAVUUTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Kemell, Kia (2024)
Kemell, Kia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224304
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia muotibrändin kiinnostavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Muotiteollisuus kasvaa jatkuvasti ja uusia brändejä syntyy koko ajan lisää. Lähtökohdat huomioon ottaen, kaikista brändeistä ei siltikään tule yhtä suosittuja ja menestyneitä. Jotta työtä saatiin rajattua, tutkimusongelman kohteena oli uudet suomalaiset muotibrändit. Uusien ja aloittelevien yritysten voi olla vaikeaa brändätä itsensä, jos ne eivät täysin tiedä, mitä tekevät. Brändin ja brändiviestinnän kiinnostavuus ja siinä onnistuminen on laaja ja monipuolinen kokonaisuus.
Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Teorialähteiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin haastatteluja sekä havainnointia. Tutkimuksessa haastateltiin kahta suomalaista muotibrändiä, jotka ovat toimineet alalla alle viisi vuotta. Havainnoinnin osuus oli tutkia haastateltavien yritysten viestintäalustoja ja havainnoida niitä. Tutkimuksessa tarkasteltiin muotibrändin kiinnostavuutta erityisesti onnistuneen brändiviestinnän avulla: miten onnistunut brändiviestintä vaikuttaa brändin kiinnostavuuteen ja miten tärkeässä osassa se on muotibrändin menestyksen näkökulmasta. Tutkimuksen produktio-osana oli luoda alalle koostettu ohjeistus muotibrändin kiinnostavuustekijöistä ja koota ohjeistukseen vinkkejä erityisesti brändiviestintään liittyen.
Tutkimuksen tulokset jakautuivat kolmen eri teeman alle: kiinnostava muotibrändi, kiinnostava brändiviestintä ja onnistunut brändiviestintä. Aiheet liittyvät paljon toisiinsa ja integroituvat keskenään. Haastatteluiden tuloksissa oli paljon samankaltaisuutta tietopohjaan verrattaessa. Tuloksissa nousivat kuitenkin erityisesti esiin brändin tarinan tärkeys ja oman suunnan seuraaminen. Jotta muotibrändi on kiinnostava, tulee sen seurata omaa visiotaan ja tehdä jotain uniikkia. Onnistunut brändiviestintä on monipuolista ja vuorovaikutuksellista. On tärkeää olla aktiivinen monilla alustoilla, niin sosiaalisessa mediassa kuin fyysisissä tapahtumissakin. Kiinnostava brändiviestintä on aitoa, ja siitä välittyy brändin tunnelma, arvot sekä periaatteet. Muotibrändin ja brändiviestinnän kiinnostavuus ei ole koskaan täysin pysyvää tai itsestäänselvää, vaan sen eteen täytyy työskennellä jatkuvasti.
Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Teorialähteiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin haastatteluja sekä havainnointia. Tutkimuksessa haastateltiin kahta suomalaista muotibrändiä, jotka ovat toimineet alalla alle viisi vuotta. Havainnoinnin osuus oli tutkia haastateltavien yritysten viestintäalustoja ja havainnoida niitä. Tutkimuksessa tarkasteltiin muotibrändin kiinnostavuutta erityisesti onnistuneen brändiviestinnän avulla: miten onnistunut brändiviestintä vaikuttaa brändin kiinnostavuuteen ja miten tärkeässä osassa se on muotibrändin menestyksen näkökulmasta. Tutkimuksen produktio-osana oli luoda alalle koostettu ohjeistus muotibrändin kiinnostavuustekijöistä ja koota ohjeistukseen vinkkejä erityisesti brändiviestintään liittyen.
Tutkimuksen tulokset jakautuivat kolmen eri teeman alle: kiinnostava muotibrändi, kiinnostava brändiviestintä ja onnistunut brändiviestintä. Aiheet liittyvät paljon toisiinsa ja integroituvat keskenään. Haastatteluiden tuloksissa oli paljon samankaltaisuutta tietopohjaan verrattaessa. Tuloksissa nousivat kuitenkin erityisesti esiin brändin tarinan tärkeys ja oman suunnan seuraaminen. Jotta muotibrändi on kiinnostava, tulee sen seurata omaa visiotaan ja tehdä jotain uniikkia. Onnistunut brändiviestintä on monipuolista ja vuorovaikutuksellista. On tärkeää olla aktiivinen monilla alustoilla, niin sosiaalisessa mediassa kuin fyysisissä tapahtumissakin. Kiinnostava brändiviestintä on aitoa, ja siitä välittyy brändin tunnelma, arvot sekä periaatteet. Muotibrändin ja brändiviestinnän kiinnostavuus ei ole koskaan täysin pysyvää tai itsestäänselvää, vaan sen eteen täytyy työskennellä jatkuvasti.