Instagramin narratiivit henkilöbrändin markkinointiviestinnässä : case Ella Kanninen
Ollila, Olivia (2024)
Ollila, Olivia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624393
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisen toimittajan ja juontajan Ella Kannisen Instagram-tilin Stories-kuvajulkaisuja. Tavoitteena oli tutkia, miten Stories-kuvajulkaisut voidaan teemoitella, mitä narratiiveja Kanninen Stories-kuvajulkaisujen kautta välittää sekä minkälaisia visuaalisia tehokeinoja kuvissa on hyödynnetty. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen narratiivista tutkimusmenetelmää, sillä se sopii hyvin kuvien tarinallisuuden ja visuaalisuuden analysointiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Kannisen Instagram-profiilista. Tutkimus toteutettiin 1.12.2023 – 20.5.2024 välisenä aikana. Tutkimusaineisto käsitti yhdeksän Kannisen Stories-kuvajulkaisua, jotka ilmentävät hänen sisällöntuotannossaan toistuvia pääteemoja. Tutkimusaineistoa kerätessä havaittiin, että Kannisen sisällöntuotannossa toistuvat pääteemat olivat Italia, työelämä sekä hyväntahtoinen itseironia. Teemat ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa. Julkaisut jaettiin teemoittain ja jokaisesta teemasta luotiin kolmen kuvan kollaasi, minkä jälkeen kuvat analysoitiin narratiivien ja visuaalisuuden kautta. Analyysin pohjalta voidaan todeta, että Kannisen punainen lanka sisällöntuotannossa oli hyväntahtoinen itseironinen huumori, joka näyttäytyi jokaisessa kolmessa ydinteemassa. Tulkitakseni hänen perusviestinään seuraajilleen oli heidän kannustaminen kepeään elämänasenteeseen; arjen kohtaamiseen pelon sijaan ilon kautta. Visuaalisina tehokeinoina Kannisella on tapana hyödyntää esimerkiksi selfie-kuvakulmaa, luonnonvaloa, GIF-animaatioita ja emojeita. Hän saa humoristisilla kasvonilmeillään ja eleillään katsojan tuntemaan kuin hän olisi mukana tilanteessa. Nämä lisäävät helposti lähestyttävää ja samaistuttavaa vaikutelmaa. Kuvien tekstien sisältö lisää narratiivisuutta ja tekstit ovat Kannisella yleensä pääosassa kuvan tarinallisuuden luomisessa. Kannisella on tapana lisätä kuvateksteihin jokin humoristinen ‘koukku’, joka saa katsojan pysähtymään ja tarkastelemaan kuvaa tarkemmin.