Vaikuttavan valmentajan kyvykkyydet asiakasyrityksen muutoksen mahdollistajana
Halme, Emma (2024)
Halme, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324337
Tiivistelmä
Nykypäivänä organisaatioissa nähdään työntekijöiden osaamisen kehittäminen entistä laajemmin ja siihen myös resursoidaan paljon. Pelkkä henkilön osaaminen ei enää yksinään kerro siitä, minkälaiset valmiudet hänellä on suoriutua työstään, vaan suoriutumisen nähdään olevan henkilön kyvykkyyksien varassa. Kyvykkyydet itsessään pitävät sisällään osaamisen, mutta paljon muutakin, kuten resurssit ja toiminnan. Jotta osaamista pystytään organisaatioissa johtamaan ja kehittämään entistä paremmin, tulee ensin saada käsitys siitä, minkälaisia kyvykkyyksiä työntekijöiden työssä onnistumiseksi tarvitaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kyvykkyyksiä toimeksiantajan työntekijöiden työn eri osa-alueilla yrityksen strategisiin ydintoimintoihin liittyen tarvitaan ja muodostaa tämän pohjalta toimeksiantajalle kyvykkyyskartta. Toimeksiantaja tulee toteuttamaan luodun kyvykkyyskartan pohjalta kyvykkyysanalyysin, jolla selvitetään työntekijöiden kyvykkyyksien nykytila niiden kehittämistä varten.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tutkimusaineisto kerättiin pääasiassa teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kaksitoista (12) yrityksen työntekijää. Haastattelut toteutettiin 17.4.2024-14.5.2024 välillä. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntäen teemoittelua, tyypittelyä ja luokittelua. Monivaiheinen analysointi edesauttoi tulospurkua kattavasta aineistosta. Tutkimusprojektin alussa järjestettiin kaksi työpajaa, joissa suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa tutkimuksen toteutusta ja haastattelukysymyksiä. Kyvykkyyskartan muodostuttua pidettiin vielä kolmas työpaja, jossa käytiin läpi kyvykkyyskartta ja tarvittavat korjaukset.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uusi kyvykkyyskartta, jota toimeksiantaja tulee hyödyntämään kyvykkyyksien kehittämisessä. Tutkimuksen kautta saatiin myös tietoa kehitystarpeista, joita työntekijät kaipaavat kyvykkyyksiin ja työhön liittyen. Tuloksena saatiin selville kaikki kyvykkyydet, joita valmentajan/asiantuntijan
työssä yrityksen strategisiin ydintoimintoihin liittyen tarvitaan. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että erityisesti markkina-, kilpailija- ja asiakasymmärrys sekä markkinointi ovat osa-alueita, joihin yrityksen tulee keskittää resursseja, jotta se pärjää nykypäivän kilpailutilanteessa ja onnistuu tuottamaan tulosta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kyvykkyyksiä toimeksiantajan työntekijöiden työn eri osa-alueilla yrityksen strategisiin ydintoimintoihin liittyen tarvitaan ja muodostaa tämän pohjalta toimeksiantajalle kyvykkyyskartta. Toimeksiantaja tulee toteuttamaan luodun kyvykkyyskartan pohjalta kyvykkyysanalyysin, jolla selvitetään työntekijöiden kyvykkyyksien nykytila niiden kehittämistä varten.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tutkimusaineisto kerättiin pääasiassa teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kaksitoista (12) yrityksen työntekijää. Haastattelut toteutettiin 17.4.2024-14.5.2024 välillä. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntäen teemoittelua, tyypittelyä ja luokittelua. Monivaiheinen analysointi edesauttoi tulospurkua kattavasta aineistosta. Tutkimusprojektin alussa järjestettiin kaksi työpajaa, joissa suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa tutkimuksen toteutusta ja haastattelukysymyksiä. Kyvykkyyskartan muodostuttua pidettiin vielä kolmas työpaja, jossa käytiin läpi kyvykkyyskartta ja tarvittavat korjaukset.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uusi kyvykkyyskartta, jota toimeksiantaja tulee hyödyntämään kyvykkyyksien kehittämisessä. Tutkimuksen kautta saatiin myös tietoa kehitystarpeista, joita työntekijät kaipaavat kyvykkyyksiin ja työhön liittyen. Tuloksena saatiin selville kaikki kyvykkyydet, joita valmentajan/asiantuntijan
työssä yrityksen strategisiin ydintoimintoihin liittyen tarvitaan. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että erityisesti markkina-, kilpailija- ja asiakasymmärrys sekä markkinointi ovat osa-alueita, joihin yrityksen tulee keskittää resursseja, jotta se pärjää nykypäivän kilpailutilanteessa ja onnistuu tuottamaan tulosta.