Tarinallistaminen osana kuntabrändäystä
Aarnio, Inka-Maria (2024)
Aarnio, Inka-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082624396
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin tarinallistamisen mahdollisuuksia kuntabrändin kohentamisessa ja tutkittiin, millaisia tuloksia Porin kaupunki on tarinallistamisella saanut aikaan. Teoriaosuudessa käytiin läpi tarinankerronnan, tarinallistamisen ja brändäyksen perusteet sekä brändin tarinallistamisprosessi. Teorian tukena käytettiin tarinallistamisen asiantuntijan, Anne Kalliomäen, haastattelua. Työtä varten haastateltiin myös Porin kaupungin markkinoinnin asiantuntijaa, Marika Virtasta, joka avasi hiukan taustoja kaupungin porisuhde-kampanjasta ja Porin kaupungin brändäyksestä ja viestinnästä ylipäätään. Varsinainen tutkimusongelma keskittyikin Porin brändiin, viestintään ja niiden tarinallistamiseen.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että uusi, kuntalaisten kanssa yhdessä luotu brändi ja sen tarinallistaminen olivat parantaneet Porin tunnettuutta ja auttaneet kohentamaan sen imagoa paikallisten ja ulkopaikkakuntalaisten silmissä.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että uusi, kuntalaisten kanssa yhdessä luotu brändi ja sen tarinallistaminen olivat parantaneet Porin tunnettuutta ja auttaneet kohentamaan sen imagoa paikallisten ja ulkopaikkakuntalaisten silmissä.