Robotiikan opetuksen hyödyt nuorten näkökulmasta
Aho-Mantila, Elli (2024)
Aho-Mantila, Elli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724425
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten ajatuksia robotiikan opetuksen hyödyistä heidän tulevaisuuteensa. Lisäksi opinnäytetyön kyselyn avulla selvitettiin robotiikkakilpailuiden merkitystä robotiikan opetuksessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja kyselyihin vastasi 14–17-vuotiaita robotiikasta kiinnostuneita riihimäkeläisiä nuoria.
Riihimäellä robotiikkaa opetetaan aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluasteelle saakka. Robotiikan opetuksen tavoitteet on kirjattu kaupungin varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan mikä on robotti ja mitä robotiikka on sekä robotiikan opetusta Riihimäellä, Riihimäellä käytettävää VEX robotics- materiaalia sekä robotiikkakilpailuja.
Kysely jaettiin neljään osioon, joista ensimmäisessä selvitettiin nuorten kokemuksia robotiikasta sekä heidän ajatuksiaan siitä mitä robotiikka on. Toisessa osiossa oli erilaisia väittämiä robotiikasta, robotiikan opetuksesta sekä robotiikkakilpailuista. Kolmannessa osiossa selvitettiin, mitä hyötyä robotiikan opetuksesta on ollut, miksi se on tärkeää ja kenelle se sopii. Viimeisessä osiossa kysyttiin nuorten mielipiteitä robotiikkakilpailuista, miten ne edistävät oppimista ja mitä kilpailuihin osallistuminen vaatii.
Luovuuden ja mielikuvituksen käyttö, kilpailutoiminta, ystävät sekä kiinnostus tekniikkaa kohtaan olivat syitä miksi nuoret ovat kiinnostuneet robotiikasta. Kyselyn perusteella pystytään päätymään siihen, että robotiikasta kiinnostuneet nuoret kokevat siitä olevan hyötyä heille myös tulevaisuudessa. Robotiikan nähtiin soveltuvan kaiken ikäisille sukupuolesta ja taustasta riippumatta.
Suurimpina hyötyinä joita robotiikka ja sen opetus on nuorille tuonut, nähtiin sosiaalisten taitojen kehittyminen sekä uusien ystävien saaminen sekä tekniikan ja mekaniikan osaaminen ja ymmärtäminen. Robotiikkakilpailuiden koettiin myös tukevan robotiikan opetusta, sillä ne asettavat tavoitteet toiminnalle. Lisäksi robotiikkakilpailut mahdollistavat kansainvälistymisen, jonka koettiin kehittävän kielellistä osaamista.
Tutkimus osoitti, että robotiikan opiskelu antaa nuorille paljon tarvittavia oppeja tulevaisuutta varten. Laadukas robotiikan opetus aina varhaiskasvatuksesta peruskoulun loppuun takaa jokaiselle nuorelle mahdollisuuden tutustua teknologiaan, ohjelmointiin sekä antaa ymmärrystä mekaniikasta ja sen toimintaperiaatteista.
Riihimäellä robotiikkaa opetetaan aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluasteelle saakka. Robotiikan opetuksen tavoitteet on kirjattu kaupungin varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan mikä on robotti ja mitä robotiikka on sekä robotiikan opetusta Riihimäellä, Riihimäellä käytettävää VEX robotics- materiaalia sekä robotiikkakilpailuja.
Kysely jaettiin neljään osioon, joista ensimmäisessä selvitettiin nuorten kokemuksia robotiikasta sekä heidän ajatuksiaan siitä mitä robotiikka on. Toisessa osiossa oli erilaisia väittämiä robotiikasta, robotiikan opetuksesta sekä robotiikkakilpailuista. Kolmannessa osiossa selvitettiin, mitä hyötyä robotiikan opetuksesta on ollut, miksi se on tärkeää ja kenelle se sopii. Viimeisessä osiossa kysyttiin nuorten mielipiteitä robotiikkakilpailuista, miten ne edistävät oppimista ja mitä kilpailuihin osallistuminen vaatii.
Luovuuden ja mielikuvituksen käyttö, kilpailutoiminta, ystävät sekä kiinnostus tekniikkaa kohtaan olivat syitä miksi nuoret ovat kiinnostuneet robotiikasta. Kyselyn perusteella pystytään päätymään siihen, että robotiikasta kiinnostuneet nuoret kokevat siitä olevan hyötyä heille myös tulevaisuudessa. Robotiikan nähtiin soveltuvan kaiken ikäisille sukupuolesta ja taustasta riippumatta.
Suurimpina hyötyinä joita robotiikka ja sen opetus on nuorille tuonut, nähtiin sosiaalisten taitojen kehittyminen sekä uusien ystävien saaminen sekä tekniikan ja mekaniikan osaaminen ja ymmärtäminen. Robotiikkakilpailuiden koettiin myös tukevan robotiikan opetusta, sillä ne asettavat tavoitteet toiminnalle. Lisäksi robotiikkakilpailut mahdollistavat kansainvälistymisen, jonka koettiin kehittävän kielellistä osaamista.
Tutkimus osoitti, että robotiikan opiskelu antaa nuorille paljon tarvittavia oppeja tulevaisuutta varten. Laadukas robotiikan opetus aina varhaiskasvatuksesta peruskoulun loppuun takaa jokaiselle nuorelle mahdollisuuden tutustua teknologiaan, ohjelmointiin sekä antaa ymmärrystä mekaniikasta ja sen toimintaperiaatteista.