Taitopajat henkilökunnan osaamisen kehittämisen välineenä : koulutusrungon luominen ympärivuorokautisen hoivakodin hoitohenkilökunnalle sekä organisaation sisäiseen käyttöön
Pohjalainen, Jenni (2024)
Pohjalainen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724427
Tiivistelmä
Ikäihmisten parissa työskenteleviltä hoitajilta vaaditaan laaja-alaista osaamista sekä jatkuvaa ammattitaidon ylläpitämistä. Asukkaat ovat monisairaita ja iäkkäitä, eikä lääkäri ei ole jatkuvasti paikalla hoivakodissa. Asukkaiden hyvinvoinnin ja terveydentilan muutosten seuranta ja pääasiallinen hoito on siten hoitajien vastuulla.
Ammattitaidon kehittämiseksi sekä ylläpitämiseksi on löydettävä kunkin yksikön käyttöön toimivia vaihtoehtoja. Tämä kehittämisprojekti toteutettiin ikäihmisten ympärivuorokautista hoivaa tarjoavaan palvelutaloon toiminnallisena opinnäytetyönä. Kohdeyksikössä havaittiin, että saatavilla olevien osaamisen kehittämisen menetelmien rinnalle kaivattiin uudenlaista oppimismenetelmää. Menetelmäksi valikoitui taitopajatyöskentely, jossa hyödynnetään käytännön sekä teorian yhdistämistä. Siinä taitoja voidaan harjoitella aidon oloisissa ympäristöissä, ilman asukasturvallisuuden vaarantumista.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää kohdeyksikön hoitajien osaamisen kehittämisen tarpeet ja niiden ohjaamina sekä kokeilevan kehittämisen avulla luotiin koulutusrunkomateriaali yksikön sekä organisaation sisäiseen käyttöön. Nurses working with seniors are required to have a wide range of skills and to maintain their professional competence. Residents are elderly and have multiple illnesses, and there is no doctor on site all the time. The monitoring and primary care of the resident’s well-being and changes in their health status is therefore the responsibility of the nurses.
In order to develop and maintain professional skills, workable alternatives must be found for the use of each unit. This development project was carried out as a functional thesis for a nursing home, providing 24-hour care for the elderly. In the target unit, it was found that a new kind of learning method was needed alongside the available methods for competence development. The method chosen was skill workshop work, which uses a combination of practice and theory. That method allows skills to be practiced in real-life environments, without compromising the safety of residents.
The purpose of the development project was to identify the competence development needs of the nurses in the target unit and, guided by these needs and through experimental development, training framework material was created for the internal use of the unit and the organization.
Ammattitaidon kehittämiseksi sekä ylläpitämiseksi on löydettävä kunkin yksikön käyttöön toimivia vaihtoehtoja. Tämä kehittämisprojekti toteutettiin ikäihmisten ympärivuorokautista hoivaa tarjoavaan palvelutaloon toiminnallisena opinnäytetyönä. Kohdeyksikössä havaittiin, että saatavilla olevien osaamisen kehittämisen menetelmien rinnalle kaivattiin uudenlaista oppimismenetelmää. Menetelmäksi valikoitui taitopajatyöskentely, jossa hyödynnetään käytännön sekä teorian yhdistämistä. Siinä taitoja voidaan harjoitella aidon oloisissa ympäristöissä, ilman asukasturvallisuuden vaarantumista.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää kohdeyksikön hoitajien osaamisen kehittämisen tarpeet ja niiden ohjaamina sekä kokeilevan kehittämisen avulla luotiin koulutusrunkomateriaali yksikön sekä organisaation sisäiseen käyttöön.
In order to develop and maintain professional skills, workable alternatives must be found for the use of each unit. This development project was carried out as a functional thesis for a nursing home, providing 24-hour care for the elderly. In the target unit, it was found that a new kind of learning method was needed alongside the available methods for competence development. The method chosen was skill workshop work, which uses a combination of practice and theory. That method allows skills to be practiced in real-life environments, without compromising the safety of residents.
The purpose of the development project was to identify the competence development needs of the nurses in the target unit and, guided by these needs and through experimental development, training framework material was created for the internal use of the unit and the organization.