Hoitohenkilökunnan kognitiivisen ergonomian kehittäminen lääkäriasemalla
Kalasniemi, Sofia (2024)
Kalasniemi, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082724440
Tiivistelmä
Hoitotyö on nykyisin entistä enemmän tiedonkäsittelyä ja uuden oppimista eli puhutaan kognitiivisesta työskentelystä. Digitalisaation kehittyminen vaatii jatkuvasti kykyä ottaa uutta tietoa vastaan ja käyttää sitä työssään. Työpäivän aikana koetut häiriötekijät ja stressi haittaavat työstä palautumista ja vaikeuttavat merkittävästi työtehtävien tekemistä. Työn keskeytyminen, häiriöt sekä tietotulva ovat Työterveyslaitoksen mukaan merkittävät työssä viihtyvyyttä ja työkykyä heikentävät tekijät.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten erään lääkäriaseman hoitohenkilökunta (N=7) kokee kognitiivisen ergonomian toteutumisen omassa työpisteessään ja laatia hoitohenkilökunnan ehdotuksia kognitiivista ergonomiaa edistävien työskentelytapojen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena toimintatutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa laadullinen aineisto (N=7) kerättiin sähköisellä alkukartoituskyselyllä, joka koostui kahdesta osa-alueesta; työn sisältöön ja työn järjestelyyn liittyvistä kognitiivisista kuormitustekijöistä. Jokaista kysymystä oli mahdollista täydentää vapaamuotoisella tarkentavalla vastauksella. Kyselytulosten perusteella hoitohenkilökunta koki kuormitusta työhön keskittymistä häiritsevistä tekijöistä, kuten melu/häly, keskeytykset sekä liiallinen tietomäärä ja tietotulva.
Toimintatutkimuksen toisessa vaiheessa toteutettiin aivoriihimenetelmällä kolme työpajaa, joissa tukena käytettiin Työterveyslaitoksen Aivotyökartoitus-työkalua. Työpajasta saatujen tulosten perusteella päädyttiin tekemään muutoksia työvuorojen väliseen tehtävänjakoon sekä ympäristön häiriötekijöiden minimointiin muun muassa puhelintyöskentelyyn tehtävillä muutoksilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten erään lääkäriaseman hoitohenkilökunta (N=7) kokee kognitiivisen ergonomian toteutumisen omassa työpisteessään ja laatia hoitohenkilökunnan ehdotuksia kognitiivista ergonomiaa edistävien työskentelytapojen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena toimintatutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa laadullinen aineisto (N=7) kerättiin sähköisellä alkukartoituskyselyllä, joka koostui kahdesta osa-alueesta; työn sisältöön ja työn järjestelyyn liittyvistä kognitiivisista kuormitustekijöistä. Jokaista kysymystä oli mahdollista täydentää vapaamuotoisella tarkentavalla vastauksella. Kyselytulosten perusteella hoitohenkilökunta koki kuormitusta työhön keskittymistä häiritsevistä tekijöistä, kuten melu/häly, keskeytykset sekä liiallinen tietomäärä ja tietotulva.
Toimintatutkimuksen toisessa vaiheessa toteutettiin aivoriihimenetelmällä kolme työpajaa, joissa tukena käytettiin Työterveyslaitoksen Aivotyökartoitus-työkalua. Työpajasta saatujen tulosten perusteella päädyttiin tekemään muutoksia työvuorojen väliseen tehtävänjakoon sekä ympäristön häiriötekijöiden minimointiin muun muassa puhelintyöskentelyyn tehtävillä muutoksilla.