Ketjukonseptin analysointi valitun asiakassegmentin näkökulmasta
Pöllänen, Joonas (2024)
Pöllänen, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ravitsemisalan ketjukonseptille kehitysideoita palveluun ja ravintolan tarjoomaan, joiden avulla saataisiin valittua asiakassegmenttiä enemmän ravintoloihin asiakkaiksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ketjukonseptin nykytilaa, kuinka paljon kyseistä asiakassegmenttiä vierailee ravintoloissa, mitkä ovat asiakassegmentin motiiveja saapua ravintolaan ja miten pystytään kehittämään ketjukonseptia entistä vetovoimaisemmaksi tälle asiakassegmentille.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen metodein, koska raportteja eri lähteistä oli jo saatavilla. Raportit analysoitiin dokumenttianalyysillä. Dokumenttianalyysin lisäksi toteutettiin teemahaastatteluita yksilöhaastatteluina.
Tämän tutkimuksellisen kehitystyön keskeisinä tuloksina todetaan, että nykytila on kelvollinen mutta parannettavaa löytyy. Valittu asiakassegmentti on jo yksi suurimmista asiakassegmenteistä, keitä asioi ravintoloissa. Palvelussa ja ravintolan ruoka- ja juomatuotetarjonnassa on eniten huomioitavaa. Työn teoreettisen viitekehyksen mukaisesti konseptikehityksessä olennaista on löytää perusteet, jotta kehitystyö on aiheellista.
Opinnäytetyön tuotoksena on tutkimuslöydöksiä, joista on laadittu esimerkin kautta palvelumalli siitä, miten pystyttäisiin vastaamaan kyseisen asiakassegmentin kysyntään paremmin ja tuomaan heidän tarpeitansa vastaavaa palvelua. Asiakasymmärryksen ja -profiloinnin kautta saadaan lisää tietoa kohderyhmän tarpeista, jotta osataan vastata oikeanlaisella palvelulla. Tutkimuksessa esiin tulleiden löydöksien avulla on tarkoituksena herättää ajatuksia seuraavaa konseptikehitystä varten ja siitä mitä pystytään parantamaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen metodein, koska raportteja eri lähteistä oli jo saatavilla. Raportit analysoitiin dokumenttianalyysillä. Dokumenttianalyysin lisäksi toteutettiin teemahaastatteluita yksilöhaastatteluina.
Tämän tutkimuksellisen kehitystyön keskeisinä tuloksina todetaan, että nykytila on kelvollinen mutta parannettavaa löytyy. Valittu asiakassegmentti on jo yksi suurimmista asiakassegmenteistä, keitä asioi ravintoloissa. Palvelussa ja ravintolan ruoka- ja juomatuotetarjonnassa on eniten huomioitavaa. Työn teoreettisen viitekehyksen mukaisesti konseptikehityksessä olennaista on löytää perusteet, jotta kehitystyö on aiheellista.
Opinnäytetyön tuotoksena on tutkimuslöydöksiä, joista on laadittu esimerkin kautta palvelumalli siitä, miten pystyttäisiin vastaamaan kyseisen asiakassegmentin kysyntään paremmin ja tuomaan heidän tarpeitansa vastaavaa palvelua. Asiakasymmärryksen ja -profiloinnin kautta saadaan lisää tietoa kohderyhmän tarpeista, jotta osataan vastata oikeanlaisella palvelulla. Tutkimuksessa esiin tulleiden löydöksien avulla on tarkoituksena herättää ajatuksia seuraavaa konseptikehitystä varten ja siitä mitä pystytään parantamaan.