Metallien 3D-Tulostuksen hyödyntäminen tuotannossa
Cederlund, Janne (2024)
Cederlund, Janne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824499
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella metallien 3D-tulostuksen käyttökohteita ja sen tarjoamia mahdollisuuksia panssaroitujen pyöräajoneuvojen uudisvalmistuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin Patria Land Oy:n toimeksiannosta, sekä työn aikana alihankkija tulosti suunnitellun kappaleen prototyyppikäyttöä varten. Toteutetun akselinavan lukitustyökalun dokumentaatio sisältäen valmistustekniset vaatimukset talletettiin Patria Land Oy:n sisäiseen järjestelmään.
Opinnäytetyössä tutustuttiin DMLS PBF menetelmällä toimiviin tulostimiin ja niiden toimintaperiaatteisiin. Akselinavan lukitustyökalulle laadittiin tulostus sekä turvallisuustekniset reunaehdot.
Akselinavan lukitustyökalu asetetaan jarrulevyn jäähdytysripoihin. Vetoakselia kiristettäessä akselinapa pyörii rakenteen mukana myötäpäivään, minkä seurauksesta suunniteltu lukitustyökalu törmää akselinavassa olevan jarrusatulan tasopintoihin lukiten rakenteen. Tällöin vetoakselin kiristys momenttiin on turvallista.
Työkalu suunniteltiin siten, että se on käyttökelpoinen kaikissa Patria Land Oy:n tarjoamissa panssaroiduissa pyöräajoneuvoratkaisuissa, riippumatta asiakkaan valitsemista optioista.
Työn lopputuloksena saatiin toimiva lukitustyökalu, jota voidaan käyttää kaikissa ympäristöissä ja ajoneuvoalustoilla. Lukitustyökalun koekäytössä esille tulleet muutostarpeet koskien erikoistyökalun rakennetta rajattiin pois opinnäytetyön sisällöstä. Esille tulleet muutokset siirrettiin työkalusuunnitteluosaston työjonoon ei kiireellisenä asiana, sillä protovaiheessa oleva kappale todettiin jo vaatimukset täyttäväksi.
Opinnäytetyössä tutustuttiin DMLS PBF menetelmällä toimiviin tulostimiin ja niiden toimintaperiaatteisiin. Akselinavan lukitustyökalulle laadittiin tulostus sekä turvallisuustekniset reunaehdot.
Akselinavan lukitustyökalu asetetaan jarrulevyn jäähdytysripoihin. Vetoakselia kiristettäessä akselinapa pyörii rakenteen mukana myötäpäivään, minkä seurauksesta suunniteltu lukitustyökalu törmää akselinavassa olevan jarrusatulan tasopintoihin lukiten rakenteen. Tällöin vetoakselin kiristys momenttiin on turvallista.
Työkalu suunniteltiin siten, että se on käyttökelpoinen kaikissa Patria Land Oy:n tarjoamissa panssaroiduissa pyöräajoneuvoratkaisuissa, riippumatta asiakkaan valitsemista optioista.
Työn lopputuloksena saatiin toimiva lukitustyökalu, jota voidaan käyttää kaikissa ympäristöissä ja ajoneuvoalustoilla. Lukitustyökalun koekäytössä esille tulleet muutostarpeet koskien erikoistyökalun rakennetta rajattiin pois opinnäytetyön sisällöstä. Esille tulleet muutokset siirrettiin työkalusuunnitteluosaston työjonoon ei kiireellisenä asiana, sillä protovaiheessa oleva kappale todettiin jo vaatimukset täyttäväksi.