Maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksia varhaiskasvatuksessa
Pekuri, Maiju (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924506
Tiivistelmä
Selvittämällä lasten kokemuksia varhaiskasvatuksesta päästään perille varhaiskasvatuksen laadusta sekä siitä, palveleeko se lapsien tarpeita ja toiveita. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksia varhaiskasvatuksesta ja tarkastella, mitkä asiat vaikuttavat myönteisen ja heikentävän kokemuksen muodostumiseen. Tavoitteena oli lisätä tietoa monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta sekä kehittää varhaiskasvatuksen laatua siten, että se palvelisi paremmin maahanmuuttajataustaisten lasten tarpeita.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto on kerätty havainnoimalla, ja sitä varten on hyödynnetty havainnointijanaa. Lisäksi aineiston tueksi käytettiin sitoutuneisuuden LIS-YC-asteikkoa. Opinnäytetyö on toteutettu yhdessä Niitty 2 -hankkeen kanssa. Aineisto kerättiin neljästä Pirkanmaan varhaiskasvatusyksikön päiväkotiryhmästä.
Aineisto osoitti, että maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksia vahvistavat kasvattajien myönteinen läsnäolo, ryhmän yhteinen toiminta, eri kommunikointitaidot ja yhteisöllisyyden tunne. Kokemuksia heikentävinä nähtiin segregaatio ja kehittyvä kielitaito, jotka ajoivat lapsia toiminnan ulkopuolelle ja ymmärtämisen puutteeseen. Opinnäytetyön tuloksien mukaan maahanmuuttajataustainen lapsi saattaa tarvita tukea leikkiin pääsemisessä, vertaissuhteiden luomisessa ja toiminnan ymmärtämisessä. Varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on merkittävä rooli maahanmuuttajataustaisten lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisessa ja näin ollen sitoutuneisuuden vahvistamisessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todetaan, että maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksien muodostumiseen ja sitoutuneisuuteen vaikutti usea tekijä. Ratkaisevaa oli, että lapsi tarvitsi myönteisen tunnekokemuksen säilyttämiseen joko vertaisen kanssa leikkimistä tai aikuisen positiivista läsnäoloa. Toiminnan ulkopuolelle jääminen ja ymmärtämättömyys heikensivät lapsen kokemuksia. Yhteyden saaminen aikuiseen toimi kuitenkin korjaavana kokemuksena. Olisi tärkeää kohdistaa tutkimuksia heihin, joiden kielitaito on vielä kehittymässä, ja varmistaa, kokevatko maahanmuuttajataustaiset lapset kuuluvansa osaksi ryhmää ja pääsevätkö he osaksi toimintaa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto on kerätty havainnoimalla, ja sitä varten on hyödynnetty havainnointijanaa. Lisäksi aineiston tueksi käytettiin sitoutuneisuuden LIS-YC-asteikkoa. Opinnäytetyö on toteutettu yhdessä Niitty 2 -hankkeen kanssa. Aineisto kerättiin neljästä Pirkanmaan varhaiskasvatusyksikön päiväkotiryhmästä.
Aineisto osoitti, että maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksia vahvistavat kasvattajien myönteinen läsnäolo, ryhmän yhteinen toiminta, eri kommunikointitaidot ja yhteisöllisyyden tunne. Kokemuksia heikentävinä nähtiin segregaatio ja kehittyvä kielitaito, jotka ajoivat lapsia toiminnan ulkopuolelle ja ymmärtämisen puutteeseen. Opinnäytetyön tuloksien mukaan maahanmuuttajataustainen lapsi saattaa tarvita tukea leikkiin pääsemisessä, vertaissuhteiden luomisessa ja toiminnan ymmärtämisessä. Varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on merkittävä rooli maahanmuuttajataustaisten lapsen hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisessa ja näin ollen sitoutuneisuuden vahvistamisessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todetaan, että maahanmuuttajataustaisten lasten kokemuksien muodostumiseen ja sitoutuneisuuteen vaikutti usea tekijä. Ratkaisevaa oli, että lapsi tarvitsi myönteisen tunnekokemuksen säilyttämiseen joko vertaisen kanssa leikkimistä tai aikuisen positiivista läsnäoloa. Toiminnan ulkopuolelle jääminen ja ymmärtämättömyys heikensivät lapsen kokemuksia. Yhteyden saaminen aikuiseen toimi kuitenkin korjaavana kokemuksena. Olisi tärkeää kohdistaa tutkimuksia heihin, joiden kielitaito on vielä kehittymässä, ja varmistaa, kokevatko maahanmuuttajataustaiset lapset kuuluvansa osaksi ryhmää ja pääsevätkö he osaksi toimintaa.