Itsearviointityökalu positiivisen pedagogiikan käytön tukena päiväkodissa
Tervonen, Anna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824496
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatusyksikön henkilöstön positiivisen pedagogiikan käyttöä päiväkodin arjessa positiivisen pedagogiikan itsearviointityökalun avulla. Tarkoituksena oli kehittää varhaiskasvatusyksikön toimintakulttuuria ja yhtenäistää positiivisen pedagogiikan käyttöä varhaiskasvatusyksikössä. Tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatusyksikön käyttöön itsearviointityökalu, jolla sen henkilöstö voi pohtia ja seurata positiivisen pedagogiikan käyttöä. Opinnäytetyön kohdeorganisaatiota oli yksi Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä oli toimintatutkimus. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle tehtyä kyselyä sekä yhden varhaiskasvatusyksikköön kuuluvan päiväkodin henkilöstön kesken tapahtunutta työpajatyöskentelyä. Työpajatyöskentelyssä hyödynnettiin osallistavia menetelmiä.
Kyselystä ja työpajoista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineistosta nousi esiin neljä teemaa: vuorovaikutus, palaute, luonteenvahvuudet ja oppimisympäristö. Nämä teemat toimivat positiivisen pedagogiikan itsearviointityökalun suuntaviivoina kehittämistyön aikana.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmänä oli toimintatutkimus. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin varhaiskasvatusyksikön henkilöstölle tehtyä kyselyä sekä yhden varhaiskasvatusyksikköön kuuluvan päiväkodin henkilöstön kesken tapahtunutta työpajatyöskentelyä. Työpajatyöskentelyssä hyödynnettiin osallistavia menetelmiä.
Kyselystä ja työpajoista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineistosta nousi esiin neljä teemaa: vuorovaikutus, palaute, luonteenvahvuudet ja oppimisympäristö. Nämä teemat toimivat positiivisen pedagogiikan itsearviointityökalun suuntaviivoina kehittämistyön aikana.