Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen yrityksen tuotteissa
Merimaa, Sesilia (2024)
Merimaa, Sesilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082824503
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä finanssialan ohjelmistoyrityksen tuotteissa. Tekoälyteknologia kehittyy valtavaa vauhtia ja se on avannut uusia mahdollisuuksia monilla toimialoilla, eikä finanssiala ole poikkeus. Generatiivinen tekoäly pystyy luomaan uutta sisältöä, kuten tekstiä, kuvia tai muuta dataa. Se voi tarjota merkittäviä etuja esimerkiksi päätöksenteon tukemisessa, prosessien automatisoinnissa, ohjeistuksien luomisessa ja asiakaskokemuksen parantamisessa.
Työssä kartoitettiin potentiaalisia käyttökohteita generatiiviselle tekoälylle toimeksiantajan tuoteportfoliossa haastattelemalla alan asiantuntijoita. Keskeisiksi käyttökohteiksi nousivat raportointi ja datan käsittely, erilaiset chatbotit sekä ohjelmistokehityksen tukeminen. Esimerkiksi raportoinnissa generatiivinen tekoäly voisi automatisoida ja nopeuttaa raporttien koostamista, vähentäen manuaalisen työn määrää. Tekoälylle yleisesti löytyi myös potentiaalisia käyttötapauksia esimerkiksi poikkeaminen havainnointiin ja ennustamiseen. Tämä voisi auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia ennakolta, mikä parantaisi riskienhallintaa ja asiakaslähtöisyyttä.
Haasteina ovat etenkin tekoälyn kouluttamisen vaatimukset, datan laadun varmistaminen ja eettiset kysymykset. Tekoälyn hyödyntäminen vaatii huolellista suunnittelua ja toteutusta, mutta yritykset, jotka onnistuvat integroimaan sen tuotteisiinsa, voivat saavuttaa kilpailuetua markkinoilla.
Työssä kartoitettiin potentiaalisia käyttökohteita generatiiviselle tekoälylle toimeksiantajan tuoteportfoliossa haastattelemalla alan asiantuntijoita. Keskeisiksi käyttökohteiksi nousivat raportointi ja datan käsittely, erilaiset chatbotit sekä ohjelmistokehityksen tukeminen. Esimerkiksi raportoinnissa generatiivinen tekoäly voisi automatisoida ja nopeuttaa raporttien koostamista, vähentäen manuaalisen työn määrää. Tekoälylle yleisesti löytyi myös potentiaalisia käyttötapauksia esimerkiksi poikkeaminen havainnointiin ja ennustamiseen. Tämä voisi auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia ennakolta, mikä parantaisi riskienhallintaa ja asiakaslähtöisyyttä.
Haasteina ovat etenkin tekoälyn kouluttamisen vaatimukset, datan laadun varmistaminen ja eettiset kysymykset. Tekoälyn hyödyntäminen vaatii huolellista suunnittelua ja toteutusta, mutta yritykset, jotka onnistuvat integroimaan sen tuotteisiinsa, voivat saavuttaa kilpailuetua markkinoilla.