Hammashoidon mobiilisovelluksen käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelu
Hartikainen, Fiia (2024)
Hartikainen, Fiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa kunnallista hammashoidon asiakaskuntaa palveleva mobiilisovelluksen käyttöliittymäsuunnitelma käyttäjäkyselyn pohjalta. Kyselyn tarkoituksena oli luoda sovellukselle rakenteet siten, että käyttöliittymä ja käyttökokemus perustuu oikeiden ihmisten tarpeisiin ja toiveisiin, mutta mukailee kuitenkin suunnitteluperiaatteita ja -käytäntöjä. Suunnitelmassa painotettiin saavutettavuutta ja helppokäyttöisyyttä, jotta se palvelisi mahdollisimman laaja-alaista käyttäjäkuntaa.
Opinnäytetyön teoriassa käsiteltiin käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelun perusteita, saavutettavuutta, mobiilisovellusten erityispiirteitä hammashoidossa, toimintoja ja ominaisuuksia, sekä tieto- ja yksityisyydensuojaa. Opinnäytetyön tyyppi on sekä tutkimuksellinen, että toiminnallinen. Tutkimusaineisto on kerätty Webropol-kyselyn avulla ja analysoitu kysymys kerrallaan.
Tutkimusaineiston antamien tulosten perusteella todettiin, että käyttäjät toivoivat helppokäyttöistä ja nopeaa palvelua, joka sujuvoittaa sekä alaikäisten lasten hammashoitoon liittyvien asioiden, että omien ajanvarausten helppoa hallinnointia ja sujuvaa viestintää hoitotahoon. Kyselytulosten perusteella oli mahdollista toteuttaa aito käyttöliittymäsuunnitelma hypoteettisesta mobiilisovelluksesta hammashoidon tarpeisiin kunnallisen sektorin alaisuuteen.
Opinnäytetyön teoriassa käsiteltiin käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelun perusteita, saavutettavuutta, mobiilisovellusten erityispiirteitä hammashoidossa, toimintoja ja ominaisuuksia, sekä tieto- ja yksityisyydensuojaa. Opinnäytetyön tyyppi on sekä tutkimuksellinen, että toiminnallinen. Tutkimusaineisto on kerätty Webropol-kyselyn avulla ja analysoitu kysymys kerrallaan.
Tutkimusaineiston antamien tulosten perusteella todettiin, että käyttäjät toivoivat helppokäyttöistä ja nopeaa palvelua, joka sujuvoittaa sekä alaikäisten lasten hammashoitoon liittyvien asioiden, että omien ajanvarausten helppoa hallinnointia ja sujuvaa viestintää hoitotahoon. Kyselytulosten perusteella oli mahdollista toteuttaa aito käyttöliittymäsuunnitelma hypoteettisesta mobiilisovelluksesta hammashoidon tarpeisiin kunnallisen sektorin alaisuuteen.