Psykososiaalinen työhyvinvointi yksilön ja työyhteisön hyvinvoinnin tukena : esitys työntekijöille
Rinne, Liinu (2024)
Rinne, Liinu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082924520
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee psykososiaalista työhyvinvointia ja sen vahvistamisen keinoja. Psykososiaalinen työhyvinvointi on työelämässä jatkuvasti esillä oleva ja yhteiskunnallisesti merkittävä aihe. Tarkoituksena oli luoda tietoa antava ja yleisöä aktivoiva esitys aiheesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toimeksiantajaorganisaation työntekijöiden ymmärrystä psykososiaalisesta työhyvinvoinnista ja sen vahvistamisesta. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle oli eräs sosiaali- ja terveysalan toimintayksikkö.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan tutkittuun tietoon perustuen työ- ja toimintakykyä sekä avataan työhyvinvointia käsitteenä. Opinnäytetyössä keskitytään käsittelemään työhyvinvoinnin psykososiaalista näkökulmaa tarkastellen psykososiaalisen työhyvinvoinnin sosiaalisia ja psyykkisiä tekijöitä omine kokonaisuuksineen. Lisäksi työssä avataan psykososiaalisen työhyvinvoinnin merkitystä organisatorisella tasolla. Toiminnallista osuutta varten etsittiin teoriatietoa siitä, millainen on saavutettava esitys ja mitä on osallistava muutospohdinta.
Toiminnallisena osuutena opinnäytetyössä oli informatiivinen, ajattelua aktivoiva PowerPoint-esitys työryhmälle, joka oli osana yksikön kehittämispäivää. Esityksessä kerrotaan psykososiaalisen työhyvinvoinnin kokonaisuudesta sekä sen tukemisesta ajantasaiseen, näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen. Esitys sisältää pohdinta- ja muutostehtävän yhteistoimintana työryhmälle.
Esitys tarjosi työryhmälle tutkittua tietoa psykososiaalisen työhyvinvoinnin kokonaisuudesta sekä mahdollisti tärkeän aiheen äärelle pysähtymisen. Kohdeyleisön aktivointi esityksen aikana tuki oman ajattelun kehittymistä psykososiaalisen työhyvinvoinnin vahvistamisesta sekä lisäsi yhteisöllisyyden tunnetta työryhmässä yhteisen pohdinnan myötä. Palautteen perusteella työryhmä koki aiheen käsittelyn työhyvinvoinnin näkökulmasta hyödylliseksi ja esityksen kattavaksi sekä selkeäksi. This thesis addresses psychosocial well-being at work and methods for enhancing it. Psychosocial well-being at work is always current and socially significant topic. The purpose of this thesis was to create an informative and audience-activating presentation about the topic. The goal was to increase employee’s knowledge about psychosocial well-being at work and its support. This thesis was commissioned by a company operating in the social and health sector.
The background discussion of this thesis starts with the definition of work ability and functional ability as a part of work well-being. The focus is on the psychosocial well-being at work separating psychological and social factors. The thesis also discusses supporting psychosocial well-being at work and its significance to the organizations. To facilitate the practical part of this thesis, information on what makes an effective and accessible presentation and what participating to change activities entails.
The practical part of this thesis involved the creation of an informative, thought-provoking PowerPoint presentation for the work team to be presented at their development day. The presentation about psychosocial well-being at work and its support is based on current, evidence-based knowledge. Presentation includes both a reflection task as well as a task of pondering change in groups.
The presentation provides essential information about the topic and enables reflection on an important subject. Activating the target audience during the presentation supported the development of individual thinking from the perspective of psychosocial work well-being and increased the sense of community within the team through reflection. Based on the feedback, the working group found this subject useful and the presentation comprehensive and clear.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan tutkittuun tietoon perustuen työ- ja toimintakykyä sekä avataan työhyvinvointia käsitteenä. Opinnäytetyössä keskitytään käsittelemään työhyvinvoinnin psykososiaalista näkökulmaa tarkastellen psykososiaalisen työhyvinvoinnin sosiaalisia ja psyykkisiä tekijöitä omine kokonaisuuksineen. Lisäksi työssä avataan psykososiaalisen työhyvinvoinnin merkitystä organisatorisella tasolla. Toiminnallista osuutta varten etsittiin teoriatietoa siitä, millainen on saavutettava esitys ja mitä on osallistava muutospohdinta.
Toiminnallisena osuutena opinnäytetyössä oli informatiivinen, ajattelua aktivoiva PowerPoint-esitys työryhmälle, joka oli osana yksikön kehittämispäivää. Esityksessä kerrotaan psykososiaalisen työhyvinvoinnin kokonaisuudesta sekä sen tukemisesta ajantasaiseen, näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen. Esitys sisältää pohdinta- ja muutostehtävän yhteistoimintana työryhmälle.
Esitys tarjosi työryhmälle tutkittua tietoa psykososiaalisen työhyvinvoinnin kokonaisuudesta sekä mahdollisti tärkeän aiheen äärelle pysähtymisen. Kohdeyleisön aktivointi esityksen aikana tuki oman ajattelun kehittymistä psykososiaalisen työhyvinvoinnin vahvistamisesta sekä lisäsi yhteisöllisyyden tunnetta työryhmässä yhteisen pohdinnan myötä. Palautteen perusteella työryhmä koki aiheen käsittelyn työhyvinvoinnin näkökulmasta hyödylliseksi ja esityksen kattavaksi sekä selkeäksi.
The background discussion of this thesis starts with the definition of work ability and functional ability as a part of work well-being. The focus is on the psychosocial well-being at work separating psychological and social factors. The thesis also discusses supporting psychosocial well-being at work and its significance to the organizations. To facilitate the practical part of this thesis, information on what makes an effective and accessible presentation and what participating to change activities entails.
The practical part of this thesis involved the creation of an informative, thought-provoking PowerPoint presentation for the work team to be presented at their development day. The presentation about psychosocial well-being at work and its support is based on current, evidence-based knowledge. Presentation includes both a reflection task as well as a task of pondering change in groups.
The presentation provides essential information about the topic and enables reflection on an important subject. Activating the target audience during the presentation supported the development of individual thinking from the perspective of psychosocial work well-being and increased the sense of community within the team through reflection. Based on the feedback, the working group found this subject useful and the presentation comprehensive and clear.