Koulutus- ja kehityspalvelun digitaalinen markkinoiminen
Winqvist, Mona (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024578
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalinen markkinoinninsuunnitelma Amoy Oy:n tiloissa toimivalle Amoy Training Hubille. Amoy Oy on erikoistunut automaalien ja maalaamolaitteiden maahantuontiin B2B-asiakkaille. Amoy Training Hub tarjoaa automaalaamokoulutuspalveluita sekä yrityksille että ammatillisille oppilaitoksille koulutus- ja kehitystarpeiden täydentämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinointia, markkinointisuunnitelman merkitystä ja digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueita, joita ovat muun muassa verkkosivut, hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media. Opinnäytetyössä käsitellään myös SOSTAC-mallia, jonka perusteella digitaalinen markkinointisuunnitelma toteutettiin.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluun osallistui yksi työntekijä ja sen avulla saatiin käsitys innovaatiokeskuksen digitaalisen markkinoinnin nykytilanteesta. Havainnoinnin avulla pystyttiin tutkimaan muita ilmiöitä ja täydentämään teemahaastattelussa ilmi tulleita tietoja. Digitaalinen markkinointisuunnitelma luotiin teemahaastattelun ja havainnoinnin tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui digitaalinen markkinointisuunnitelma, joka on kustannustehokas ja suunniteltu palvelemaan innovaatiokeskusta. Digitaalisesta markkinointisuunnitelmasta löytyvät nykytila-analyysi ja tavoitteet, joiden pohjalta pystyttiin luomaan strategia, toimenpiteet ja toimintasuunnitelma innovaatiokeskukselle.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinointia, markkinointisuunnitelman merkitystä ja digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueita, joita ovat muun muassa verkkosivut, hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media. Opinnäytetyössä käsitellään myös SOSTAC-mallia, jonka perusteella digitaalinen markkinointisuunnitelma toteutettiin.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluun osallistui yksi työntekijä ja sen avulla saatiin käsitys innovaatiokeskuksen digitaalisen markkinoinnin nykytilanteesta. Havainnoinnin avulla pystyttiin tutkimaan muita ilmiöitä ja täydentämään teemahaastattelussa ilmi tulleita tietoja. Digitaalinen markkinointisuunnitelma luotiin teemahaastattelun ja havainnoinnin tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui digitaalinen markkinointisuunnitelma, joka on kustannustehokas ja suunniteltu palvelemaan innovaatiokeskusta. Digitaalisesta markkinointisuunnitelmasta löytyvät nykytila-analyysi ja tavoitteet, joiden pohjalta pystyttiin luomaan strategia, toimenpiteet ja toimintasuunnitelma innovaatiokeskukselle.