Neuropsykiatrinen opas lastensuojeluyksikölle
Vettenranta, Emmi (2024)
Vettenranta, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124629
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli koota opas neuropsykiatrisista häiriöistä yksityiselle lastensuojelulaitokselle. Opas toimii työkaluna henkilökunnalle erilaisissa ohjaustilanteissa, joissa lapsilla esiintyy neuropsykiatrisia piirteitä ja ne vaikuttavat arkeen. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota selkeä ja helppolukuinen opas, jota voidaan hyödyntää helposti lasten ja nuorten kanssa työskennellessä. Oppaaseen koottiin hyödyllistä tietoa eri neuropsykiatrisista häiriöistä, sekä menetelmiä niiden tueksi.
Opinnäytetyön aihe rajautui yleisimmin lapsilla esiintyviin neuropsykiatrisiin häiriöihin, joita ovat ADHD, ADD, autismin kirjon häiriö, Tourette, aistiyliherkkyys, oppimisvaikeudet ja käytöshäiriöt. Aihe valittiin siksi, koska lastensuojelulaitoksissa asuu monia neuropsykiatrisesti oireilevia lapsia, eikä henkilökunnalla ole välttämättä riittävää osaamista neuropsykiatrisesta työskentelystä.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskitytään käsitteisiin, jotka ovat neuropsykiatriset häiriöt, lastensuojelulaitos ja menetelmä. Näiden lisäksi teoriaosassa käsitellään opinnäytetyön toteuttamista, toimintaympäristöä, oppaan sisältöä sekä opinnäytetyön vaiheita alusta loppuun.
Neuropsykiatrisen oppaan sisältö rakentui aiemmin tehdyn opinnäytetyösuunnitelman ja tutkitun teoriatiedon pohjalta. Opas käsittelee sisältämänsä neuropsykiatriset häiriöt ja niiden tyypillisimmät piirteet. Näiden lisäksi opas sisältää erilaisia menetelmiä, joita voidaan käyttää arjen- ja toiminnanohjauksen, stressinsäätelyn, tunteiden säätelyn, lapsen motivoimisen ja palkitsemisen, sekä itsetunnon vahvistamisen tukena.
Opinnäytetyön aihe rajautui yleisimmin lapsilla esiintyviin neuropsykiatrisiin häiriöihin, joita ovat ADHD, ADD, autismin kirjon häiriö, Tourette, aistiyliherkkyys, oppimisvaikeudet ja käytöshäiriöt. Aihe valittiin siksi, koska lastensuojelulaitoksissa asuu monia neuropsykiatrisesti oireilevia lapsia, eikä henkilökunnalla ole välttämättä riittävää osaamista neuropsykiatrisesta työskentelystä.
Opinnäytetyön teoriaosassa keskitytään käsitteisiin, jotka ovat neuropsykiatriset häiriöt, lastensuojelulaitos ja menetelmä. Näiden lisäksi teoriaosassa käsitellään opinnäytetyön toteuttamista, toimintaympäristöä, oppaan sisältöä sekä opinnäytetyön vaiheita alusta loppuun.
Neuropsykiatrisen oppaan sisältö rakentui aiemmin tehdyn opinnäytetyösuunnitelman ja tutkitun teoriatiedon pohjalta. Opas käsittelee sisältämänsä neuropsykiatriset häiriöt ja niiden tyypillisimmät piirteet. Näiden lisäksi opas sisältää erilaisia menetelmiä, joita voidaan käyttää arjen- ja toiminnanohjauksen, stressinsäätelyn, tunteiden säätelyn, lapsen motivoimisen ja palkitsemisen, sekä itsetunnon vahvistamisen tukena.