Osaaminen raameihin : viitekehyksen rakentaminen osaamisen johtamiselle Centria-ammattikorkeakoulussa
Saarto, Annika (2024)
Saarto, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090224639
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen viitekehys tukisi parhaiten Centria-ammattikorkeakoulua osaamisen johtamisessa. Työn tutkimuksellisessa osiossa haettiin vastausta kysymyksiin, miten centrialaiset ymmärtävät osaamisen ja osaamisen johtamisen, millainen on osaamisen johtamisen nykytila Centriassa sekä mistä näkökulmista osaamisen johtamista olisi luontevaa lähestyä. Opinnäytetyön kehittämisosiossa luotiin tutkimustulosten perusteella ehdotus osaamisen johtamisen viitekehykseksi Centriassa.
Työssä käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistona olivat puolistrukturoidut yksilöhaastattelut (N=16) sekä Centriaa koskeva kirjallinen aineisto, joka kuvasi muun muassa johtamisjärjestelmää sekä strategiaa ja sen toimenpideohjelmia. Näille tehtiin sisällönanalyysi. Haastatellut edustivat kaikkia kolmea tulosvastuualuetta ja puolet heistä toimi esihenkilötehtävissä.
Yksilöiden osaaminen ymmärrettiin Centriassa varsin monipuolisesti, joskin se useimmiten nähtiin substanssiin liittyvänä kompetenssina. Osaamisen tai osaamisen johtamisen käsitteistä ei ollut yhteistä ymmärrystä. Osaamisen johtamisen polkua ei tunnistettu eikä osaamisen johtamista avattu tai edes mainittu Centriaa koskevassa kirjallisessa aineistossa. Osaamisen kehittäminen vaikutettiin nähtävän pitkälti synonyyminä osaamisen johtamiselle. Osaamisen johtamisen elementtejä oli tunnistettavissa prosessikuvauksista, yksittäisistä työkaluista ja strategiasta, mutta niitä ei ollut yhdistetty loogiseksi kokonaisuudeksi. Tulosten perusteella Centriaan ehdotettiin käyttöönotettavaksi systeemiperusteista osaamisen johtamisen viitekehystä, jossa on neljä pääkomponenttia. Näistä ensimmäinen oli osaamisen, osaamisen johtamisen ja osaamisen johtamisen strategisen merkityksen määrittely. Prosessit olivat toinen pääkomponentti, systeeminen rakenne ja roolit kolmas, ja ulkoiset vaikutustekijät neljäs. Viitekehyksen oheen laadittiin suosituksia kehittämistoimenpiteiksi. Nämä koskivat muun muassa kerätyn tiedon järjestelmällistä yhdistämistä organisaation eri tasoilla, osaamiseen liittyvän tiedon tehokkaampaa jakamista, tiimien osaamisen arvioinnin monipuolistamista, tulevaisuuden osaamistarpeiden yhdessä tunnistamista sekä vuorovaikutuksen edistämistä entisestään.
Työssä käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa ja laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistona olivat puolistrukturoidut yksilöhaastattelut (N=16) sekä Centriaa koskeva kirjallinen aineisto, joka kuvasi muun muassa johtamisjärjestelmää sekä strategiaa ja sen toimenpideohjelmia. Näille tehtiin sisällönanalyysi. Haastatellut edustivat kaikkia kolmea tulosvastuualuetta ja puolet heistä toimi esihenkilötehtävissä.
Yksilöiden osaaminen ymmärrettiin Centriassa varsin monipuolisesti, joskin se useimmiten nähtiin substanssiin liittyvänä kompetenssina. Osaamisen tai osaamisen johtamisen käsitteistä ei ollut yhteistä ymmärrystä. Osaamisen johtamisen polkua ei tunnistettu eikä osaamisen johtamista avattu tai edes mainittu Centriaa koskevassa kirjallisessa aineistossa. Osaamisen kehittäminen vaikutettiin nähtävän pitkälti synonyyminä osaamisen johtamiselle. Osaamisen johtamisen elementtejä oli tunnistettavissa prosessikuvauksista, yksittäisistä työkaluista ja strategiasta, mutta niitä ei ollut yhdistetty loogiseksi kokonaisuudeksi. Tulosten perusteella Centriaan ehdotettiin käyttöönotettavaksi systeemiperusteista osaamisen johtamisen viitekehystä, jossa on neljä pääkomponenttia. Näistä ensimmäinen oli osaamisen, osaamisen johtamisen ja osaamisen johtamisen strategisen merkityksen määrittely. Prosessit olivat toinen pääkomponentti, systeeminen rakenne ja roolit kolmas, ja ulkoiset vaikutustekijät neljäs. Viitekehyksen oheen laadittiin suosituksia kehittämistoimenpiteiksi. Nämä koskivat muun muassa kerätyn tiedon järjestelmällistä yhdistämistä organisaation eri tasoilla, osaamiseen liittyvän tiedon tehokkaampaa jakamista, tiimien osaamisen arvioinnin monipuolistamista, tulevaisuuden osaamistarpeiden yhdessä tunnistamista sekä vuorovaikutuksen edistämistä entisestään.