Varaosarakenteen korjaustarpeen tutkiminen
Vehmas, Olga (2024)
Vehmas, Olga
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024083024587
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Raute Oyj:n toimeksiantona. Raute Oyj on suomalainen yritys, joka tuottaa teknologiaratkaisuja viilu-, LVL- ja vanerituotantoon maailmanlaajuisesti. Koska yrityksellä on pitkä historia, myös varaosatarve saattaa ulottua useamman vuosikymmenen taakse. Raute Oyj:n siirryttyä uuteen ERP-järjestelmään keväällä 2023, on varaosanimikkeistöä jouduttu päivittämään, jotta se toimisi yhteen uuden järjestelmän kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli selvittää, mitä korjattavaa varaosanimikkeen rakenteessa voi olla ja mikä tekee sen korjauksesta työlään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville, miten korjaukseen käytettävää työajan määrää voitaisiin arvioida. Opinnäytetyö toteutettiin osallistuvana toimintatutkimuksena työn ohessa.
Tutkimuksen perusteella huomattiin, että varaosanimikkeen tyyppi ja se, onko nimikkeellä 3D-malli vai ei, vaikuttavat siihen, miten nimikkeen korjattavuutta lähdetään tutkimaan. Varaosanimikkeen rakennetta tutkimalla pystytään myös huomamaan, jos rakenteella on jotain, mikä lisää rakenteen korjauksen työmäärää. Lisäksi tutkimuksen perusteella saatiin selville keskimääräinen yhden osan korjaukseen kuluva aika, jonka perusteella voidaan karkeasti arvioida varaosanimikkeen rakenteen korjaukseen kuluvaa aikaa perustuen nimikerakenteessa olevien osien määrään.
Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli selvittää, mitä korjattavaa varaosanimikkeen rakenteessa voi olla ja mikä tekee sen korjauksesta työlään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville, miten korjaukseen käytettävää työajan määrää voitaisiin arvioida. Opinnäytetyö toteutettiin osallistuvana toimintatutkimuksena työn ohessa.
Tutkimuksen perusteella huomattiin, että varaosanimikkeen tyyppi ja se, onko nimikkeellä 3D-malli vai ei, vaikuttavat siihen, miten nimikkeen korjattavuutta lähdetään tutkimaan. Varaosanimikkeen rakennetta tutkimalla pystytään myös huomamaan, jos rakenteella on jotain, mikä lisää rakenteen korjauksen työmäärää. Lisäksi tutkimuksen perusteella saatiin selville keskimääräinen yhden osan korjaukseen kuluva aika, jonka perusteella voidaan karkeasti arvioida varaosanimikkeen rakenteen korjaukseen kuluvaa aikaa perustuen nimikerakenteessa olevien osien määrään.