Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto
Inkinen, Riikka (2024)
Inkinen, Riikka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324333
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään Tampereen Tilapalvelut Oy:lle toteutettava uusi toiminnanohjausjärjestelmä ja sen sovelluskokonaisuus. Tampereen Tilapalveluilla on nykyisellään käytössä useita eri tietojärjestelmiä, jotka ovat toteutettu keskenään erilaisilla teknologioilla. Uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton on tarkoitus selkeyttää ratkaisukarttaa ja parantaa yrityksen tehokkuutta kaikilla mittareilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli olla mukana toteuttamassa Tampereen Tilapalveluille uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa ja sen sisältämään datamigraatiota. Toimeksiantaja hyödynsi opinnäytetyössä tehtävää datamigraatiosuunnitelmaa ja audiovisuaalista tuotosta omassa dokumentaatiossa, sekä projektin jalkauttamisessa. Opinnäytetyössä esitellään Microsoft Dynamics 365:llä toteutettavaa järjestelmäkokonaisuutta ja yleisesti tähän Microsoftin tarjoamia ominaisuuksia.
Projekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä suomalaisen ohjelmistotoimittaja Innofactor Oyj:n kanssa, jonka Tampereen Tilapalvelut olivat valinneet kumppaniksi. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan projektijohtamisessa hyödynnettäviä ketteriä menetelmiä. Lisäksi käydään läpi projektinhallintatyökalu Jira ja projektiin osallistuvat sidosryhmät toimeksiantajayrityksestä.
Kehittämistyö projektissa toteutettiin vaiheittain ja tämä työ sisältää kuvauksen vain osasta tästä. Opinnäytetyössä keskitytään aikataulun puitteissa projektin taustaan, tarkoitukseen, tavoitteisiin, suunnitelmaan ja datamigraation toteutukseen. Työssä esitellään myös tietosuojavaikutuksen arviointi, testaus- ja pilottikäyttökoulutuksien käynnistymisvaihe ja käyttöönoton suunnitelma jatkonäkymineen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Tampereen Tilapalveluiden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektista aiheutui aikataulu- ja budjettipainetta alustavalle aikataululle, mutta merkittäviä yllätyksiä projektin edetessä ei kohdattu. Jatkon kannalta uusia muutospyyntöjä aletaan suodattamaan tiukemmin ja käyttöön otetaan syksyn 2024 edetessä vielä uusi sprinttimalli sidosryhmien välisen toiminnan sujuvoittamiseksi. Projektin tulevaisuudennäkymät ovat lupaavia. Uuden järjestelmän käyttöönotolle toivotaan myönteistä vastaanottoa ja onnistuvaa jalkauttamista. Projektin status näyttää siltä, että uuden toiminnanohjausjärjestelmän pienin julkaisukelpoinen tuote päästään käyttöönottamaan tammikuussa 2025.
Opinnäytetyön tavoitteena oli olla mukana toteuttamassa Tampereen Tilapalveluille uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa ja sen sisältämään datamigraatiota. Toimeksiantaja hyödynsi opinnäytetyössä tehtävää datamigraatiosuunnitelmaa ja audiovisuaalista tuotosta omassa dokumentaatiossa, sekä projektin jalkauttamisessa. Opinnäytetyössä esitellään Microsoft Dynamics 365:llä toteutettavaa järjestelmäkokonaisuutta ja yleisesti tähän Microsoftin tarjoamia ominaisuuksia.
Projekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä suomalaisen ohjelmistotoimittaja Innofactor Oyj:n kanssa, jonka Tampereen Tilapalvelut olivat valinneet kumppaniksi. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan projektijohtamisessa hyödynnettäviä ketteriä menetelmiä. Lisäksi käydään läpi projektinhallintatyökalu Jira ja projektiin osallistuvat sidosryhmät toimeksiantajayrityksestä.
Kehittämistyö projektissa toteutettiin vaiheittain ja tämä työ sisältää kuvauksen vain osasta tästä. Opinnäytetyössä keskitytään aikataulun puitteissa projektin taustaan, tarkoitukseen, tavoitteisiin, suunnitelmaan ja datamigraation toteutukseen. Työssä esitellään myös tietosuojavaikutuksen arviointi, testaus- ja pilottikäyttökoulutuksien käynnistymisvaihe ja käyttöönoton suunnitelma jatkonäkymineen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Tampereen Tilapalveluiden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektista aiheutui aikataulu- ja budjettipainetta alustavalle aikataululle, mutta merkittäviä yllätyksiä projektin edetessä ei kohdattu. Jatkon kannalta uusia muutospyyntöjä aletaan suodattamaan tiukemmin ja käyttöön otetaan syksyn 2024 edetessä vielä uusi sprinttimalli sidosryhmien välisen toiminnan sujuvoittamiseksi. Projektin tulevaisuudennäkymät ovat lupaavia. Uuden järjestelmän käyttöönotolle toivotaan myönteistä vastaanottoa ja onnistuvaa jalkauttamista. Projektin status näyttää siltä, että uuden toiminnanohjausjärjestelmän pienin julkaisukelpoinen tuote päästään käyttöönottamaan tammikuussa 2025.