Stadin vanhin kasvattaa: psykologista osaamista valmentamalla kohti turvallista kasvatuskumppanuutta
Nevalainen, Antti (2024)
Nevalainen, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090124616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda seuraan toimiva malli turvalliseen kasvatuskumppanuuteen ja psykologisen osaamisen lisäämiseen. Tavoite koostui neljästä toimintaa kehittävästä asiasta. Näitä olivat hyvinvoiva Karhu-Kissa-pelaaja, eettiset askelmerkit seuralle, luoda Karhu-Kissoista seura, jonka harjoituksissa viihdytään, mihin halutaan tulla ja pysyä mukana toiminnassa sekä viestintäosaamisen lisääminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Hanke oli kaksivuotinen ja se koostui osallistujien koulutuskokonaisuudesta ja mentoroinnista. Koulutuskokonaisuus koostui kolmesta aihekokonaisuudesta. Näitä olivat tutustuminen aiheeseen ja ryhmään, minä valmentajana/joukkueenjohtajana sekä lasten/nuorten/vanhempien yksilöllisyys, kohtaaminen ja ohjaaminen. Sen lisäksi seuratoimijoille järjestettiin webinaareja, verkkokoulutusta ja valmennuksellisia koulutuksia. Valmennuksellisten koulutusten aiheita olivat psyykkinen peruskunto, lasten ja nuorten oppimisen, keskittymisen ja sosiaaliset haasteet jääkiekkoharrastuksessa sekä asetu pelaajan asemaan-koulutus.
Opinnäytetyön tuloksena seuraan syntyi eettiset askelmerkit-polku kaikkien seuratoimijoiden käyttöön sekä joukkueenjohtajan opas. Seuraan on myös kasvanut uusia mentorivalmentajia, jotka huolehtivat lasten turvallisesta toimintaympäristöstä psykologista osaamista omaavien valmentajien ohjauksessa. Seuraan on myös muodostunut kaksi kokonaan uutta joukkuetta ja lasten vaiheeseen neljä uutta peliryhmää.
Johtopäätöksenä seura, joka pystyy tarjoamaan psykologisesti turvallisen toimintaympäristön on tulevaisuudessa elinvoimainen. Harrastajien vanhemmille asia on erittäin tärkeä. Kehityskohteena tulevaisuuteen on valmentajien ja toimihenkilöiden innostaminen osaamisen kehittämiseen myös lajikoulutusten ulkopuolelta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Hanke oli kaksivuotinen ja se koostui osallistujien koulutuskokonaisuudesta ja mentoroinnista. Koulutuskokonaisuus koostui kolmesta aihekokonaisuudesta. Näitä olivat tutustuminen aiheeseen ja ryhmään, minä valmentajana/joukkueenjohtajana sekä lasten/nuorten/vanhempien yksilöllisyys, kohtaaminen ja ohjaaminen. Sen lisäksi seuratoimijoille järjestettiin webinaareja, verkkokoulutusta ja valmennuksellisia koulutuksia. Valmennuksellisten koulutusten aiheita olivat psyykkinen peruskunto, lasten ja nuorten oppimisen, keskittymisen ja sosiaaliset haasteet jääkiekkoharrastuksessa sekä asetu pelaajan asemaan-koulutus.
Opinnäytetyön tuloksena seuraan syntyi eettiset askelmerkit-polku kaikkien seuratoimijoiden käyttöön sekä joukkueenjohtajan opas. Seuraan on myös kasvanut uusia mentorivalmentajia, jotka huolehtivat lasten turvallisesta toimintaympäristöstä psykologista osaamista omaavien valmentajien ohjauksessa. Seuraan on myös muodostunut kaksi kokonaan uutta joukkuetta ja lasten vaiheeseen neljä uutta peliryhmää.
Johtopäätöksenä seura, joka pystyy tarjoamaan psykologisesti turvallisen toimintaympäristön on tulevaisuudessa elinvoimainen. Harrastajien vanhemmille asia on erittäin tärkeä. Kehityskohteena tulevaisuuteen on valmentajien ja toimihenkilöiden innostaminen osaamisen kehittämiseen myös lajikoulutusten ulkopuolelta.