Yhteistyön merkitys varasto-ohjautuvien tuotteiden tilaus-toimitusprosessille
Tiihonen, Teemu (2024)
Tiihonen, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424746
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin nimeltä mainitsemattomalle suomalaiselle elintarviketuotantoa harjoittavalle yritykselle, jonka viimeisimmässä työtyytyväisyyskyselyssä oli noussut esille osastojen välisen yhteistyön puute. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka yhteistyön puute vaikuttaa varasto-ohjautuvien tuotteiden tilaus-toimitusprosessin läpimenoon ja kuinka tilaus-toimitusprosessiin liittyvää yhteistyötä tulisi prosessin läpimenon varmistamiseksi kehittää. Tutkimuksessa käsiteltiin myös, miten toimeksiantajayrityksen logististen toimintojen ulkoistaminen menneisyydessä on vaikuttanut nykyiseen osastojen välisen yhteistyön tasoon.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoriapohja koostui prosessien, toimitusketjun integraation sekä organisaation toimintaan liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tapaustutkimukseen liittyviä logistisia käsitteitä. Empiirisessä osuudessa tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoitua sähköpostikyselyä sekä kasvokkain tapahtunutta teemahaastattelua. Havainnoinnin avulla luotiin prosessikaaviot ja sähköpostikyselyllä kartoitettiin prosessissa esiintyviä ongelmia. Hankitun tiedon avulla luotiin kysymykset teemahaastatteluun, johon valikoitui yrityksen myyntiosaston henkilökuntaa.
Tutkimuksessa havaittiin varasto-ohjautuvien tuotteiden tilaus-toimitusprosessin toteutuksen vaihtelevan tilauksen toimitustavan mukaan. Tilaus-toimitusprosessien läpimenon todettiin vaikeutuvan, koska yhteistyö on byrokraattista ja sitä harjoitetaan pääsääntöisesti vasta ongelmien ilmaantuessa kesken tilaus-toimitusprosessin toteutuksen. Siiloutumisen, logististen toimintojen aikaisemman ulkoistaminen sekä organisaation vertikaalisuuden todettiin hankaloittavan yhteistyötä. Tutkimuksessa tilaus-toimitusprosessien nähtiin kärsivän vallan, vastuun ja tiedon epätasapainosta sekä siitä, ettei osastoilla ole yhteistä tavoitetta.
Lopputuloksena syntyi johtopäätös, jonka mukaan varasto-ohjautuvien tuotteiden tilaus-toimitusprosessien osalta yrityksen osastojen välisen yhteistyön pitäisi olla proaktiivista, keskittyen prosessien syötteiden laatuun sekä tarvittavan tiedon ja osaamisen jakamiseen. Tutkimus voi yleisesti hyödyttää yrityksiä, jotka suunnittelevat toimintojen tai prosessin osien ulkoistamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen teoriapohja koostui prosessien, toimitusketjun integraation sekä organisaation toimintaan liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tapaustutkimukseen liittyviä logistisia käsitteitä. Empiirisessä osuudessa tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoitua sähköpostikyselyä sekä kasvokkain tapahtunutta teemahaastattelua. Havainnoinnin avulla luotiin prosessikaaviot ja sähköpostikyselyllä kartoitettiin prosessissa esiintyviä ongelmia. Hankitun tiedon avulla luotiin kysymykset teemahaastatteluun, johon valikoitui yrityksen myyntiosaston henkilökuntaa.
Tutkimuksessa havaittiin varasto-ohjautuvien tuotteiden tilaus-toimitusprosessin toteutuksen vaihtelevan tilauksen toimitustavan mukaan. Tilaus-toimitusprosessien läpimenon todettiin vaikeutuvan, koska yhteistyö on byrokraattista ja sitä harjoitetaan pääsääntöisesti vasta ongelmien ilmaantuessa kesken tilaus-toimitusprosessin toteutuksen. Siiloutumisen, logististen toimintojen aikaisemman ulkoistaminen sekä organisaation vertikaalisuuden todettiin hankaloittavan yhteistyötä. Tutkimuksessa tilaus-toimitusprosessien nähtiin kärsivän vallan, vastuun ja tiedon epätasapainosta sekä siitä, ettei osastoilla ole yhteistä tavoitetta.
Lopputuloksena syntyi johtopäätös, jonka mukaan varasto-ohjautuvien tuotteiden tilaus-toimitusprosessien osalta yrityksen osastojen välisen yhteistyön pitäisi olla proaktiivista, keskittyen prosessien syötteiden laatuun sekä tarvittavan tiedon ja osaamisen jakamiseen. Tutkimus voi yleisesti hyödyttää yrityksiä, jotka suunnittelevat toimintojen tai prosessin osien ulkoistamista.