Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Venäjänkielisten vanhempien kokemuksia kotikielen ja -kulttuurin säilyttämisestä : KIEKO-hankkeen tavoitteiden toteutuminen

Tauriainen, Elina; Hämäläinen, Emmi (2014)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Emmi_Tauriainen_Elina.pdf (630.1Kt)
Lataukset: 


Tauriainen, Elina
Hämäläinen, Emmi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122920713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää niitä kotoutumista edistäviä asioita,joita maahanmuuttajat kokevat tärkeiksi lappeenrantalaisessa varhaiskasvatuksessa
toteutetussa KIEKO-hankkeessa.

Opinnäytetyössä arvioitiin KIEKO-hankkeen hyötyjä ja vaikuttavuutta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden kanssa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten KIEKO-hanke on lisännyt venäjänkielisten vanhempien omaa arvostusta kotikieltä ja –kulttuuria kohtaan ja miten he ovat kokeneet lasten kielenkehityksen tehostetun tukemisen hankkeessa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten hanke on vanhempien mielestä lisännyt lasten kotoutumista ja ehkäissyt syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Haastattelut toteutettiin tulkin avustuksella päiväkodeissa järjestetyissä kahdessa vanhempainillassa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tuloksista nousi selkeästi esille vanhempien arvostus hanketta kohtaan. Hankkeen koettiin lisänneen lasten sopeutumista päiväkotiin sekä ehkäisseen syrjäytymistä.
Vanhemmat kertoivat, että KIEKO-hanke oli lisännyt sekä lapsen että perheen arvostusta ja kiinnostusta omaa kotikieltä ja -kulttuuria kohtaan. Myös suomen ja venäjän kielten tehostettu opetus sai positiivista palautetta vanhemmilta. Vanhemmat toivoivat projektille jatkoa ja näkivät sen tarpeellisena.

Tulosten perusteella voi suositella, että tämäntyyppistä toimintaa jatkettaisiin varhaiskasvatuksen kentällä. Kiertävän venäjän kielen opettajan palkkaamisesta
pysyvästi voisi olla hyötyä venäläislasten kotoutumisen edistämisessä ja toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumisessa. Tulosten avulla on mahdollista
suunnitella uusia kotoutumista edistäviä toimintamalleja varhaiskasvatukseen.

Aihetta voisi tutkia lasten näkökulmasta havainnoinnin ja haastatteluiden avulla. Yksi tutkimusaihe voisi olla se, kuinka suomalaisvanhemmat kokevat monikulttuuriset
päiväkodit lasten kasvuympäristönä. Tällaisella tutkimuksella voisi löytää sellaisia seikkoja, joihin olisi hyvä kiinnittää huomiota päiväkodin ja vanhempien välisessä yhteistyössä ja kommunikaatiossa. Näin voisi olla mahdollista jopa hälventää perheiden mahdollisia ennakkoluuloja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste