Näytä suppeat kuvailutiedot

Venäjänkielisten vanhempien kokemuksia kotikielen ja -kulttuurin säilyttämisestä : KIEKO-hankkeen tavoitteiden toteutuminen

Tauriainen, Elina; Hämäläinen, Emmi (2014)

dc.contributor.authorTauriainen, Elina
dc.contributor.authorHämäläinen, Emmi
dc.date.accessioned2015-01-23T11:36:54Z
dc.date.available2015-01-23T11:36:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2014122920713
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/86618
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää niitä kotoutumista edistäviä asioita,joita maahanmuuttajat kokevat tärkeiksi lappeenrantalaisessa varhaiskasvatuksessa toteutetussa KIEKO-hankkeessa. Opinnäytetyössä arvioitiin KIEKO-hankkeen hyötyjä ja vaikuttavuutta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden kanssa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten KIEKO-hanke on lisännyt venäjänkielisten vanhempien omaa arvostusta kotikieltä ja –kulttuuria kohtaan ja miten he ovat kokeneet lasten kielenkehityksen tehostetun tukemisen hankkeessa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten hanke on vanhempien mielestä lisännyt lasten kotoutumista ja ehkäissyt syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Haastattelut toteutettiin tulkin avustuksella päiväkodeissa järjestetyissä kahdessa vanhempainillassa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksista nousi selkeästi esille vanhempien arvostus hanketta kohtaan. Hankkeen koettiin lisänneen lasten sopeutumista päiväkotiin sekä ehkäisseen syrjäytymistä. Vanhemmat kertoivat, että KIEKO-hanke oli lisännyt sekä lapsen että perheen arvostusta ja kiinnostusta omaa kotikieltä ja -kulttuuria kohtaan. Myös suomen ja venäjän kielten tehostettu opetus sai positiivista palautetta vanhemmilta. Vanhemmat toivoivat projektille jatkoa ja näkivät sen tarpeellisena. Tulosten perusteella voi suositella, että tämäntyyppistä toimintaa jatkettaisiin varhaiskasvatuksen kentällä. Kiertävän venäjän kielen opettajan palkkaamisesta pysyvästi voisi olla hyötyä venäläislasten kotoutumisen edistämisessä ja toiminnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumisessa. Tulosten avulla on mahdollista suunnitella uusia kotoutumista edistäviä toimintamalleja varhaiskasvatukseen. Aihetta voisi tutkia lasten näkökulmasta havainnoinnin ja haastatteluiden avulla. Yksi tutkimusaihe voisi olla se, kuinka suomalaisvanhemmat kokevat monikulttuuriset päiväkodit lasten kasvuympäristönä. Tällaisella tutkimuksella voisi löytää sellaisia seikkoja, joihin olisi hyvä kiinnittää huomiota päiväkodin ja vanhempien välisessä yhteistyössä ja kommunikaatiossa. Näin voisi olla mahdollista jopa hälventää perheiden mahdollisia ennakkoluuloja.fi
dc.description.abstractThe objective of this thesis was to find out things that prevent social integration and things that immigrants consider important in project KIEKO. The project was accomplished in early childhood education in Lappeenranta. The tasks of this thesis were to find out how the project KIEKO has increased Russian parents’ appreciation for their home language and –culture, how the project has increased social integration of the children and how it has prevented marginalization. Data for this study were collected by qualitative theme interviews. The interviews were accomplished in two parent’s evenings that were arranged in day care centres. There was an interpreter present in both of the events. The data of this study was analysed by content analysis. According to the results parents respected the project a lot. They thought it had increased children’s integration in day care and prevented marginalization. Parents also told that the project had increased families’ respect and interest in their own home language and –culture. Also teaching Finnish and Russian languages got positive feedback from parents. According to the results it can be recommended that this kind of operation should be continued in early childhood education. Teaching Russian language in day care centres could help Russian children’s integration. It could also make equality without regard to background come true. With the help of the results it’s possible do further research to plan new models which contribute social integration in early childhood education.en
dc.language.isofin
dc.publisherSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleVenäjänkielisten vanhempien kokemuksia kotikielen ja -kulttuurin säilyttämisestä : KIEKO-hankkeen tavoitteiden toteutuminenfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1582
dc.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtoiminnallinen oikeudenmukaisuus
dc.subject.keywordkasvatuskumppanuus
dc.subject.keywordmaahanmuuttajat
dc.subject.keywordkotoutuminen
dc.subject.keywordsuomi toisena kielenä -opetus
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot