Opiskelijoiden osallisuus ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
Härkönen, Riitta; Nevalainen, Minna (2024)
Härkönen, Riitta
Nevalainen, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090624830
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyön tarkoitus oli
selvittää ammatillisen erityisoppilaitos Spesian Kotkan, Pieksämäen, Mikkelin
ja Jyväskylän toimipaikkojen TUVA-opiskelijoiden osallisuuden kokemus sekä
selvittää mitkä asiat estävät ja mitkä edistävät opiskelijan osallisuutta. Kehittämistavoitteena oli parantaa opiskelijoiden osallisuutta omassa koulutusprosessissaan. Tutkimuksesta syntyi kehittämisehdotuksia tukemaan opiskelijoiden
osallisuutta heidän koulutusprosessissaan. Näiden kehittämisehdotusten pohjalta ammattiopisto Spesia voi kehittää toimintaansa opiskelijoiden osallisuuden parantamiseksi.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Aineiston
keruumenetelmänä toimivat Webropolin kyselyhaastattelu sekä syventävä teemahaastattelu. Lähteenä opinnäytetyössä käytettiin erilaisia laadun- ja osallisuuden mittareita, lakeja, aiempia tutkimuksia sekä ammattiopisto Spesian
materiaaleja ja muita ammattilaislähteitä.
TUVA-opiskelijat kokivat pääosin osallisuutensa todella hyvänä ja kokivat
päässeensä vaikuttamaan omiin opintoihinsa haluamallaan tavalla. Osallisuutta estäviksi tekijöiksi tulivat huoltajien vahvat mielipiteet palavereissa,
huono ryhmähenki, hälinä ja kännykkämelu luokkatilassa, opettajan ajanpuute
ryhmäkoon vuoksi sekä opiskelijoiden tiedon ja taitojen puute.
Tutkimuksemme tärkeimpiä osallisuutta vahvistavia tekijöitä olivat kuunteleminen ja arvostus, tuki mielipiteen esittämiseen, erilaiset vaikutusmahdollisuudet, tiedon saanti, auttaminen ja hyvä ryhmähenki. Avainasemassa näiden toteuttamiseen ovat luokan opettajat ja ohjaajat omalla läsnäolollaan ja osallisuutta tukevalla toiminnallaan arjessa.
Spesialla on mahdollisuus hyödyntää opinnäytetyössä käytettyä kyselyä opiskelijoiden osallisuuden kokemuksen mittaamiseen tulevaisuudessakin.
selvittää ammatillisen erityisoppilaitos Spesian Kotkan, Pieksämäen, Mikkelin
ja Jyväskylän toimipaikkojen TUVA-opiskelijoiden osallisuuden kokemus sekä
selvittää mitkä asiat estävät ja mitkä edistävät opiskelijan osallisuutta. Kehittämistavoitteena oli parantaa opiskelijoiden osallisuutta omassa koulutusprosessissaan. Tutkimuksesta syntyi kehittämisehdotuksia tukemaan opiskelijoiden
osallisuutta heidän koulutusprosessissaan. Näiden kehittämisehdotusten pohjalta ammattiopisto Spesia voi kehittää toimintaansa opiskelijoiden osallisuuden parantamiseksi.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Aineiston
keruumenetelmänä toimivat Webropolin kyselyhaastattelu sekä syventävä teemahaastattelu. Lähteenä opinnäytetyössä käytettiin erilaisia laadun- ja osallisuuden mittareita, lakeja, aiempia tutkimuksia sekä ammattiopisto Spesian
materiaaleja ja muita ammattilaislähteitä.
TUVA-opiskelijat kokivat pääosin osallisuutensa todella hyvänä ja kokivat
päässeensä vaikuttamaan omiin opintoihinsa haluamallaan tavalla. Osallisuutta estäviksi tekijöiksi tulivat huoltajien vahvat mielipiteet palavereissa,
huono ryhmähenki, hälinä ja kännykkämelu luokkatilassa, opettajan ajanpuute
ryhmäkoon vuoksi sekä opiskelijoiden tiedon ja taitojen puute.
Tutkimuksemme tärkeimpiä osallisuutta vahvistavia tekijöitä olivat kuunteleminen ja arvostus, tuki mielipiteen esittämiseen, erilaiset vaikutusmahdollisuudet, tiedon saanti, auttaminen ja hyvä ryhmähenki. Avainasemassa näiden toteuttamiseen ovat luokan opettajat ja ohjaajat omalla läsnäolollaan ja osallisuutta tukevalla toiminnallaan arjessa.
Spesialla on mahdollisuus hyödyntää opinnäytetyössä käytettyä kyselyä opiskelijoiden osallisuuden kokemuksen mittaamiseen tulevaisuudessakin.