Merkityksellisiä tekijöitä opintoihin kiinnittymisessä: erään ammatillisen erityisoppilaitoksen TUVA-koulutuksen henkilöstön näkemyksiä
Halme-Mäki, Kati (2024)
Halme-Mäki, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090824864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090824864
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin erään ammatillisen erityisoppilaitoksen syrjäytymisen ehkäisemiseen panostavan tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) ryhmän henkilöstön näkemyksiä opintoihin kiinnittymiseen liittyvistä merkityksellisistä tekijöistä. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi, millaiset tekijät TUVA-toteutuksessa tukevat opintoihin kiinnittymistä ja miten ne näyttäytyvät teorian ja aikaisempien tutkimuksien valossa.
Opintoihin kiinnittymiseen liittyviä tekijöitä tarkasteltiin opinnäytetyössä opintoihin kiinnittymisen sosiokulttuuristen näkemyksien mukaan. Sosiokulttuuriset viitekehykset huomioivat opintoihin kiinnittymisessä niin yksilölliset, yhteisölliset kuin opiskelijan elämismaailmaan liittyvät seikat. Tavoitteena sosiokulttuuristen näkemyksien mukaan on osallisuuden vahvistaminen sekä tulevaisuuteen suuntautuminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ryhmämuotoisessa teemahaastattelussa haastateltiin kahta TUVA-toteutuksen henkilöstön jäsentä. Haastattelun tavoitteena oli selvittää, mikä toiminnassa henkilöstön näkökulmasta on merkityksellistä opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen kannalta. Aineisto analysoitiin ensin aineistolähtöisesti, mutta tulokset muodostettiin teoriaohjaavasti.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että TUVA-toteutuksen henkilökunnan merkityksellisiksi kokemissa tekijöissä on yhteneväisiä seikkoja teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin peilaten. Esille tulleet merkitykselliset tekijät sisältävät opintoihin kiinnittymisen sosiokulttuuristen viitekehyksien elementtejä. Kehittämistä TUVA-toteutuksessa on kuitenkin toiminnan systemaattisen arvioinnin ja kehittämisen osalta. Teorian ja tutkimuksien valossa toiminnan arviointi ja kehittäminen oppilaitosyhteisönä tukee opintoihin kiinnittymistä. Tulokset kuvaavat kattavasti ja luotettavasti TUVA-toteutuksen henkilöstön merkityksellisiksi kokemia opintoihin kiinnittymisen tekijöitä omassa toiminnassaan. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää pohdittaessa, mihin seikkoihin opiskeluyhteisöissä kannattaa kiinnittää huomiota ja panostaa opintoihin kiinnittymisen tukemiseksi.
Asiasanat: opintoihin kiinnittyminen, sosiokulttuurinen viitekehys, ammatillinen koulutus, vaativa erityinen tuki, tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
Opintoihin kiinnittymiseen liittyviä tekijöitä tarkasteltiin opinnäytetyössä opintoihin kiinnittymisen sosiokulttuuristen näkemyksien mukaan. Sosiokulttuuriset viitekehykset huomioivat opintoihin kiinnittymisessä niin yksilölliset, yhteisölliset kuin opiskelijan elämismaailmaan liittyvät seikat. Tavoitteena sosiokulttuuristen näkemyksien mukaan on osallisuuden vahvistaminen sekä tulevaisuuteen suuntautuminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Ryhmämuotoisessa teemahaastattelussa haastateltiin kahta TUVA-toteutuksen henkilöstön jäsentä. Haastattelun tavoitteena oli selvittää, mikä toiminnassa henkilöstön näkökulmasta on merkityksellistä opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen kannalta. Aineisto analysoitiin ensin aineistolähtöisesti, mutta tulokset muodostettiin teoriaohjaavasti.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että TUVA-toteutuksen henkilökunnan merkityksellisiksi kokemissa tekijöissä on yhteneväisiä seikkoja teoriaan ja aikaisempiin tutkimuksiin peilaten. Esille tulleet merkitykselliset tekijät sisältävät opintoihin kiinnittymisen sosiokulttuuristen viitekehyksien elementtejä. Kehittämistä TUVA-toteutuksessa on kuitenkin toiminnan systemaattisen arvioinnin ja kehittämisen osalta. Teorian ja tutkimuksien valossa toiminnan arviointi ja kehittäminen oppilaitosyhteisönä tukee opintoihin kiinnittymistä. Tulokset kuvaavat kattavasti ja luotettavasti TUVA-toteutuksen henkilöstön merkityksellisiksi kokemia opintoihin kiinnittymisen tekijöitä omassa toiminnassaan. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää pohdittaessa, mihin seikkoihin opiskeluyhteisöissä kannattaa kiinnittää huomiota ja panostaa opintoihin kiinnittymisen tukemiseksi.
Asiasanat: opintoihin kiinnittyminen, sosiokulttuurinen viitekehys, ammatillinen koulutus, vaativa erityinen tuki, tutkintokoulutukseen valmentava koulutus