Heinolan kouluruokailun maineen kehittäminen palvelumuotoillen
Nyberg, Sofia (2024)
Nyberg, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090724859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090724859
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Heinolan kaupunki. Heinolan kaupunki oli käynnistänyt hankkeen, jonka tarkoituksena oli palvelumuotoilun keinoin tutkia Heinolan Lyseonmäen kouluruokailua ja kehittää ruokailua parempaan suuntaan samalla positiivista julkisuutta saaden. Opinnäytetyö oli osa hanketta ja se toi prosessiin palvelumuotoilun keinoilla tutkimusaineistoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Heinolan Lyseonmäen kouluruokailun mainetta koululaisen näkökulmasta. Tarkoituksena oli nostaa esiin mainetta heikentävät seikat. Keskeiset tutkimuskysymykset olivat: millainen maine kouluruoalla oli koululaisen silmin? Millainen taso kouluruoassa ja asiakaspalvelussa oli Lyseonmäenkoulussa koululaisten mielestä? Minkälaisia mielikuvia kouluruokailu herätti koululaisissa?
Opinnäytetyön teoria koostui käsitteiden maine ja palvelumuotoilu avaamisesta. Teoriassa määriteltiin maine ja kerrottiin, mistä osa-alueista maine koostuu. Lisäksi kouluruoan maineen tilannetta yleisesti Suomessa kuvattiin opinnäytetyön teoriaosuudessa. Palvelumuotoilun käsitettä ja tyypillisiä ominaisuuksia kerrottiin opinnäytetyön teoriassa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat havainnointi, kysely ja ryhmäkeskusteluun perustuvat työpajat. Tutkimus sisälsi aineiston keruuta seuraavilta maineen osa-alueilta: hallinto, talous, johto, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet/ palvelut, vastuullisuus ja suorituskyky.
Kouluruoan maineella on parannettavaa Lyseonmäen koulussa. Maineen kannalta tärkeimmät ongelmat kerätyn aineiston mukaan ovat kiireen tuntu ruokailussa, kasvisruoan epämielekkyys sekä tunne siitä, että palautteen antamisella ei ole merkitystä. Useat oppilaat pitävät kouluruokailua sekavana ja kiireisenä hetkenä eikä niinkään rentouttavana, mukavana tilanteena. Vaikka kasvisruoan epämielekkyys laskee ruokailun houkuttelevuutta, koululaiset ovat kuitenkin tyytyväisiä ruokalan asiakaspalveluun. Heinolan kaupungin hankkeen työryhmä jatkaa työtä kehitellen ratkaisuja tämän tutkimuksen aineiston avulla ilmenneisiin ongelmiin.
Opinnäytetyön teoria koostui käsitteiden maine ja palvelumuotoilu avaamisesta. Teoriassa määriteltiin maine ja kerrottiin, mistä osa-alueista maine koostuu. Lisäksi kouluruoan maineen tilannetta yleisesti Suomessa kuvattiin opinnäytetyön teoriaosuudessa. Palvelumuotoilun käsitettä ja tyypillisiä ominaisuuksia kerrottiin opinnäytetyön teoriassa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmät olivat havainnointi, kysely ja ryhmäkeskusteluun perustuvat työpajat. Tutkimus sisälsi aineiston keruuta seuraavilta maineen osa-alueilta: hallinto, talous, johto, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet/ palvelut, vastuullisuus ja suorituskyky.
Kouluruoan maineella on parannettavaa Lyseonmäen koulussa. Maineen kannalta tärkeimmät ongelmat kerätyn aineiston mukaan ovat kiireen tuntu ruokailussa, kasvisruoan epämielekkyys sekä tunne siitä, että palautteen antamisella ei ole merkitystä. Useat oppilaat pitävät kouluruokailua sekavana ja kiireisenä hetkenä eikä niinkään rentouttavana, mukavana tilanteena. Vaikka kasvisruoan epämielekkyys laskee ruokailun houkuttelevuutta, koululaiset ovat kuitenkin tyytyväisiä ruokalan asiakaspalveluun. Heinolan kaupungin hankkeen työryhmä jatkaa työtä kehitellen ratkaisuja tämän tutkimuksen aineiston avulla ilmenneisiin ongelmiin.