Hoitajien kokemuksia ahdistuneen lapsen kohtaamisesta ja tukemisesta hoitotyössä
Saarenpää, Aada; Ylijoki, Milla (2024)
Saarenpää, Aada
Ylijoki, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja lastenpsykiatrian osaston hoitohenkilökunnalla on kohdata ja tukea ahdistuksesta kärsiviä lapsia hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista ja tutkittuun tietoon perustuvaa tietoa menetelmistä, joita hoitohenkilökunta voi hyödyntää päivittäisessä hoitotyössä ahdistuneisuudesta kärsiviä lapsia kohdatessaan. Opinnäytetyöhön etsittiin vastauksia kahdella tutkimuskysymyksellä: millaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on lapsen ahdistuksen tunnistamisesta hoitotyössä ja millaisia kokemuksia hoitohenkilökunnalla on lapsen ahdistuksen lievittämisestä hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2024 sähköisellä kyselylomakkeella Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lastenpsykiatrian osaston hoitohenkilökunnalta. Sähköiseen kyselylomakkeeseen vastasi määräaikaan mennessä kuusi hoitajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lastenpsykiatrian osaston hoitajat kohtaavat työssään ahdistuneisuudesta kärsiviä lapsia päivittäin ja viikoittain. Hoitajat tunnistavat lapsen ahdistuksen muutoksina käyttäytymisessä, somaattisina muutoksina ja muutoksina mielialassa. Lapsen ahdistuksen lievittämiseksi hoitajat käyttävät työssään ahdistuksenhallintakeinoja, tunnesäätelytaitojen opettelua ja tarvittaessa myös lääkehoitoa. Lisäksi vastauksista kävi ilmi perhelähtöisyyden ja omahoitajuuden merkitys osana lapsen hoitoa. Perheen tukemista ja ohjaamista pidettiin tärkeänä lapsen ahdistuksen hoidossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2024 sähköisellä kyselylomakkeella Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lastenpsykiatrian osaston hoitohenkilökunnalta. Sähköiseen kyselylomakkeeseen vastasi määräaikaan mennessä kuusi hoitajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lastenpsykiatrian osaston hoitajat kohtaavat työssään ahdistuneisuudesta kärsiviä lapsia päivittäin ja viikoittain. Hoitajat tunnistavat lapsen ahdistuksen muutoksina käyttäytymisessä, somaattisina muutoksina ja muutoksina mielialassa. Lapsen ahdistuksen lievittämiseksi hoitajat käyttävät työssään ahdistuksenhallintakeinoja, tunnesäätelytaitojen opettelua ja tarvittaessa myös lääkehoitoa. Lisäksi vastauksista kävi ilmi perhelähtöisyyden ja omahoitajuuden merkitys osana lapsen hoitoa. Perheen tukemista ja ohjaamista pidettiin tärkeänä lapsen ahdistuksen hoidossa.