Building a network to develop business partnerships in South Korea for Finnish SMEs
Koivisto, Emilia (2023)
Koivisto, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924928
Tiivistelmä
Paikallisen yhteistyökumppanin löytäminen suunnattaessa Etelä-Korean markkinoille auttaa suomalaisia pk-yrityksiä ratkaisemaan käytännön haasteita tuotteen lokalisoinnista markkinatiedon jakamiseen, mutta kumppaneiden löytäminen ei ole yksinkertainen prosessi. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan työn toimeksiantajalle Futurecodelle verkostoitumista liikekumppaneiden löytämiseksi toiminnan laajentamiseksi Etelä-Korean markkinoille. Yritys suunnittelee vievänsä ja lokalisoivansa vanhemmuuden verkkokurssinsa korealaisille asiakkaille.
Aikaisempaa tutkimusta on tehty maan kulttuurillisesta profiilista, mukaan lukien konfutselaisen ajattelutavan vaikutuksesta kulttuuriin ja Etelä-Korean liiketoimintaympäristöön. Erityisesti kulttuurin vaikutus verkostoitumiseen yhteisökeskeisessä Etelä-Koreassa on ollut tutkimuksen kohteena. Etelä-Korean nousua startup-ympäristönä on tutkittu taloudellisen vaikutusvallan siirtyessä vähitellen Chaeboleilta laajemmalle yleisölle innovaatioita edistävien tavoiteohjelmien myötä. Tässä tutkimuksessa on keskitytty suomalaisten pk-yritysten näkökulmaan ja siihen, miten ne käytännössä voisivat kehittää verkostoitumistaan Etelä-Koreassa kumppanuuksien luomiseksi.
Kansainvälistymisen myötä monet eteläkorealaiset yritykset ovat tottuneet toimimaan kansainvälisemmin ja kykenevät noudattamaan kansainvälisiä toimintatapoja. Perinteiset arvot ja perinteet ovat kuitenkin edelleen vahvoja korealaisilla työpaikoilla, verkostoitumisessa ja kumppanuuksissa. Niiden ymmärtäminen tarjoaa suomalaisille pk-yrityksille kilpailuedun Etelä-Korean markkinoilla.
Aikaisempaa tutkimusta on tehty maan kulttuurillisesta profiilista, mukaan lukien konfutselaisen ajattelutavan vaikutuksesta kulttuuriin ja Etelä-Korean liiketoimintaympäristöön. Erityisesti kulttuurin vaikutus verkostoitumiseen yhteisökeskeisessä Etelä-Koreassa on ollut tutkimuksen kohteena. Etelä-Korean nousua startup-ympäristönä on tutkittu taloudellisen vaikutusvallan siirtyessä vähitellen Chaeboleilta laajemmalle yleisölle innovaatioita edistävien tavoiteohjelmien myötä. Tässä tutkimuksessa on keskitytty suomalaisten pk-yritysten näkökulmaan ja siihen, miten ne käytännössä voisivat kehittää verkostoitumistaan Etelä-Koreassa kumppanuuksien luomiseksi.
Kansainvälistymisen myötä monet eteläkorealaiset yritykset ovat tottuneet toimimaan kansainvälisemmin ja kykenevät noudattamaan kansainvälisiä toimintatapoja. Perinteiset arvot ja perinteet ovat kuitenkin edelleen vahvoja korealaisilla työpaikoilla, verkostoitumisessa ja kumppanuuksissa. Niiden ymmärtäminen tarjoaa suomalaisille pk-yrityksille kilpailuedun Etelä-Korean markkinoilla.