Kehittyminen valmentavana asiakaspalvelujohtajana rahoitusalalla
Räisänen, Vilma (2024)
Räisänen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024962
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjaopinnäytetyön tavoitteena oli ammatillinen kehittyminen valmentavana asiakaspalvelujohtajana rahoitusalalla ja tukea valmentavan asiakaspalvelujohtajan henkilökohtaista kehittymistä dynaamisessa työympäristössä, sekä tunnistaa toimivat käytänteet ajanhallinnan suhteen. Ammatillisen kehittymisen tavoitteet liittyvät erityisesti ajanhallinnan taitoihin, coachingiin, palautteen antamiseen sekä työntekijöiden vastuunkannon ja päätöksen tukemiseen valmentavana johtajana. Raportoitu kahdeksan viikon seurantajakso oli 26.02.2024 -21.04.2024.
Tämä päiväkirjaopinnäytetyö on rajattu kehittyvän asiakaspalvelujohtajan ja Yritys X:n valmentavan johtamisen arkeen, jossa tavoitteena on kehittää valmentavaa organisaatiokulttuuria, coachingia, palautekulttuuria ja kehittää sekä rekrytoida vastuutaottavia asiakasneuvojia. Tätä toteutetaan organisaatiossa arvostavan ja välittävän johtamisen kautta.
Päiväkirjaopinnäytetyön arjen havainnoinnin ja reflektoinnin tukena käytettiin valmentavaan johtamiseen ja rekrytointiin liittyvää kirjallisuutta sekä yrityksen X intranetin sisäistä materiaalia. Tietoperustaa reflektoitiin yhdessä arjen käytäntöjen kanssa viikkoraporteissa suhteessa viikkoteemaan. Tässä työssä erityisesti coachaukseen liittyvä GROW-malli ja yrityksen X käyttämän palautteenantamisen OIS-malleja hyödynnettiin ja sovellettiin viikoittain ja harjoiteltiin niiden käyttöä.
Viikkoanalyyseissa tuli esiin, että suurimmat haasteet asiakaspalvelujohtajan työssä ja valmentavassa johtamisessa liittyivät ajanhallintaan. Päiväkirjaopinnäytetyön aikana kehityttiin erityisesti itsensä johtamisen osa-alueella. Arjessa tapahtui sekä pieniä että suuria systemaattisia ja konkreettisia muutoksia aikataulutuksiin sekä ajan- ja kalenterihallintaan liittyen, samoin kuin priorisointiin. Työkaluna priorisoinnissa käytettiin esimerkiksi nelikenttämallia, joka auttoi hahmottamaan kiireelliset ja ei-kiireelliset asiat. Erityisesti priorisointi, kalenterin hallinta ja läsnäolon merkitys kehittyivät.
Tämä päiväkirjaopinnäytetyö on rajattu kehittyvän asiakaspalvelujohtajan ja Yritys X:n valmentavan johtamisen arkeen, jossa tavoitteena on kehittää valmentavaa organisaatiokulttuuria, coachingia, palautekulttuuria ja kehittää sekä rekrytoida vastuutaottavia asiakasneuvojia. Tätä toteutetaan organisaatiossa arvostavan ja välittävän johtamisen kautta.
Päiväkirjaopinnäytetyön arjen havainnoinnin ja reflektoinnin tukena käytettiin valmentavaan johtamiseen ja rekrytointiin liittyvää kirjallisuutta sekä yrityksen X intranetin sisäistä materiaalia. Tietoperustaa reflektoitiin yhdessä arjen käytäntöjen kanssa viikkoraporteissa suhteessa viikkoteemaan. Tässä työssä erityisesti coachaukseen liittyvä GROW-malli ja yrityksen X käyttämän palautteenantamisen OIS-malleja hyödynnettiin ja sovellettiin viikoittain ja harjoiteltiin niiden käyttöä.
Viikkoanalyyseissa tuli esiin, että suurimmat haasteet asiakaspalvelujohtajan työssä ja valmentavassa johtamisessa liittyivät ajanhallintaan. Päiväkirjaopinnäytetyön aikana kehityttiin erityisesti itsensä johtamisen osa-alueella. Arjessa tapahtui sekä pieniä että suuria systemaattisia ja konkreettisia muutoksia aikataulutuksiin sekä ajan- ja kalenterihallintaan liittyen, samoin kuin priorisointiin. Työkaluna priorisoinnissa käytettiin esimerkiksi nelikenttämallia, joka auttoi hahmottamaan kiireelliset ja ei-kiireelliset asiat. Erityisesti priorisointi, kalenterin hallinta ja läsnäolon merkitys kehittyivät.