Uuden tuoteryhmän lanseeraaminen maahantuojan näkökulmasta : lanseeraussuunnitelma case Cablex Oy
Nurmi, Eveliina (2024)
Nurmi, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091124985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091124985
Tiivistelmä
Uuden tuoteryhmän lanseeraaminen vaatii tarkkaa suunnittelua ja selkeitä tavoitteita. Parhaimmillaan se on markkinoinnin ja myynnin yhteinen projekti, jonka tavoitteena on minimoida lanseerauksen haasteet ja nopeuttaa investoinnin tuottoa. Tässä opinnäytetyössä laadittiin toimeksiantajalle Cablex Oy lanseeraussuunnitelma, joka auttaa uuden tuoteryhmän tehokkaassa markkinoille tuomisessa. Tavoitteena oli laatia suunnitelma, joka selkeyttäisi prosessia ja jota voisi käyttää hyödyksi myös tulevaisuudessa. Lanseeraussuunnitelmassa keskityttiin pääasiassa yrityksen markkinoinnin ja myynnin näkökulmaan.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin verkkolähteitä, toimeksiantajan olemassa olevia materiaaleja sekä työntekijöiden haastatteluja. Tietopohjassa käsiteltiin lanseerausta yleisesti, yrityksen käyttämiä markkinointikanavia sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä lanseerauksessa. Lanseeraussuunnitelmaa laadittaessa keskeisiä tavoitteita olivat sen selkeys ja helppokäyttöisyys.
Työn tuloksena syntyi lanseeraussuunnitelma, joka tukee uusien tuotteiden tehokasta ja selkeää markkinoille tuomista. Suunnitelma ohjaa yrityksen markkinointia, myyntiä ja muita osallistuvia työntekijöitä lanseerauksen suunnittelussa. Lisäksi toimeksiantaja voi kehittää suunnitelmaa edelleen tulevaisuuden tarpeita varten. Launching a new product group requires careful planning and well-defined objectives. At best, it is a team effort between marketing and sales to reduce risks and improve returns on investments. In this paper, a plan was created for the commissioned company Cablex Oy to help them effectively launch a new product group. The aim was to create a plan that would clarify the process and could be reused in the future. The launch plan focused mainly on the marketing and sales aspects of the company.
The work was completed using online sources, existing materials from the commissioner and interviews with employees. The theoretical part covered the launch in general, the marketing channels used by the commissioner and the cooperation between marketing and sales in the launch. Clarity and ease of use were key objectives in the development of the launch plan.
As a result, a launch plan was created to support the effective and smooth launch of new products. The plan guides marketing, sales and other employees involved in planning the launch. In addition, the commissioner can further develop the plan for future needs.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin verkkolähteitä, toimeksiantajan olemassa olevia materiaaleja sekä työntekijöiden haastatteluja. Tietopohjassa käsiteltiin lanseerausta yleisesti, yrityksen käyttämiä markkinointikanavia sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä lanseerauksessa. Lanseeraussuunnitelmaa laadittaessa keskeisiä tavoitteita olivat sen selkeys ja helppokäyttöisyys.
Työn tuloksena syntyi lanseeraussuunnitelma, joka tukee uusien tuotteiden tehokasta ja selkeää markkinoille tuomista. Suunnitelma ohjaa yrityksen markkinointia, myyntiä ja muita osallistuvia työntekijöitä lanseerauksen suunnittelussa. Lisäksi toimeksiantaja voi kehittää suunnitelmaa edelleen tulevaisuuden tarpeita varten.
The work was completed using online sources, existing materials from the commissioner and interviews with employees. The theoretical part covered the launch in general, the marketing channels used by the commissioner and the cooperation between marketing and sales in the launch. Clarity and ease of use were key objectives in the development of the launch plan.
As a result, a launch plan was created to support the effective and smooth launch of new products. The plan guides marketing, sales and other employees involved in planning the launch. In addition, the commissioner can further develop the plan for future needs.