Työhön ja organisaatioon sitoutuminen telemarkkinointiyrityksessä : Nuorten työntekijöiden sitoutuminen ja työnantajakuvan vaikutus sitoutumiseen
Tauriainen, Sanna (2024)
Tauriainen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091024983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea lähti toimeksiantajayrityksen tarpeesta sitouttaa työntekijöitä telemarkkinointitehtävissä. Yrityksen työntekijöiden vaihtuvuusprosentit ovat olleet korkeat ja jatkuva rekrytointi on kallista. Tavoitteena oli löytää tekijöitä, joiden avulla voitaisiin edistää työntekijöiden sitoutuvuutta. Erityisesti tutkimuksessa otettiin huomioon nuorten työntekijöiden sitoutuvuus ja alle puoli vuotta yrityksen palveluksessa olleet työntekijät, koska suurin osa työntekijöistä on alle 25-vuotiaita ja vaihtuvuus on suurinta ensimmäisen puolen vuoden aikana. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, kuinka työnantajakuva vaikuttaa sitoutuvuuteen.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen Webropol-kyselylomaketta. Kohderyhmänä olivat Yritys X:n työntekijät (yhteensä 180) seitsemältä toimipisteeltä eri puolilta Suomea. Kyselyyn vastasi 136 työntekijää. Kyselyssä selvitettiin vastaajien taustatietojen lisäksi tekijöitä, joiden he arvioivat edistävän sitoutuvuutta, tämänhetkistä sitoutumisen kokemusta, nykyistä ja toivottua tulevaisuuden työnantajakuvaa sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat työnantajakuvan muodostumiseen. Kyselyssä kysyttiin myös suositteluastetta Yritys X:stä työnantajana.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet työntekijät olisivat melko sitoutuneita yritykseen. Sitoutumista edistävinä tekijöinä koettiin erityisesti palkkaus sekä työilmapiiri. Toisaalta tutkimuksesta selvisi, että työntekijät eivät koe työtään kovin merkitykselliseksi, mikä olisi sitoutumisen kannalta tärkeää. Työnantajakuvaan vaikuttivat pitkälti samat tekijät kuin sitoutumiseenkin. Työntekijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä esimerkiksi yrityksen palkkaukseen ja yrityksessä myytäviin tuotteisiin ja palveluihin. Kehityskohteina vastaajat näkivät yrityksen työnantajakuvan luotettavuuden ja oikeudenmukaisuuden sekä työn sisällön ja merkityksellisyyden.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen Webropol-kyselylomaketta. Kohderyhmänä olivat Yritys X:n työntekijät (yhteensä 180) seitsemältä toimipisteeltä eri puolilta Suomea. Kyselyyn vastasi 136 työntekijää. Kyselyssä selvitettiin vastaajien taustatietojen lisäksi tekijöitä, joiden he arvioivat edistävän sitoutuvuutta, tämänhetkistä sitoutumisen kokemusta, nykyistä ja toivottua tulevaisuuden työnantajakuvaa sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat työnantajakuvan muodostumiseen. Kyselyssä kysyttiin myös suositteluastetta Yritys X:stä työnantajana.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet työntekijät olisivat melko sitoutuneita yritykseen. Sitoutumista edistävinä tekijöinä koettiin erityisesti palkkaus sekä työilmapiiri. Toisaalta tutkimuksesta selvisi, että työntekijät eivät koe työtään kovin merkitykselliseksi, mikä olisi sitoutumisen kannalta tärkeää. Työnantajakuvaan vaikuttivat pitkälti samat tekijät kuin sitoutumiseenkin. Työntekijät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä esimerkiksi yrityksen palkkaukseen ja yrityksessä myytäviin tuotteisiin ja palveluihin. Kehityskohteina vastaajat näkivät yrityksen työnantajakuvan luotettavuuden ja oikeudenmukaisuuden sekä työn sisällön ja merkityksellisyyden.