Jälkilähetysprosessin kehittäminen benchmarking-menetelmällä
Liukkonen, Hilja; Hollt, Jutta (2024)
Liukkonen, Hilja
Hollt, Jutta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125047
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää Glaston Finland Oy:n jälkilähetysprosessia hyödyntämällä benchmarking-menetelmää. Työn teoreettinen viitekehys rakentui laadunhallinnan, auditoinnin, ISO 9001 -laadunhallintastandardin ja benchmarkingin ympärille. Työn lähtökohtana oli syksyllä 2023 Glaston Finland Oy:lle suoritettu sisäinen auditointi. Auditointi toteutettiin ISO 9001 -standardin vaatimusten näkökulmasta. Auditoinnissa havaittiin lieviä poikkeamia, jotka liittyivät muun muassa prosessikuvauksen puutteellisuuteen sekä automaattisten asiakasviestien käyttöönoton viivästymiseen. Auditoinnin havaintojen ja yrityksen toiveen mukaisesti menetelmäksi valikoitui benchmarking.
Benchmarking-analyysi suoritettiin vertaamalla Glaston Finland Oy jälkilähetysprosessia kahden muun yrityksen vastaaviin prosesseihin. Vertailuun valittiin yrityksiä, joiden toimialat poikkesivat Glaston Finland Oy:stä mutta joiden jälkilähetysprosessit olivat samankaltaisia. Tavoitteena oli löytää prosessien eroavaisuuksia sekä oppia vertailuyritysten parhaista käytännöistä.
Analyysin tulokset osoittivat, että Glaston Finland Oy prosessissa oli parantamisen varaa esimerkiksi tiedonhallinnassa ja dokumentoinnissa. Vertailuyritysten käytössä olevia työkaluja ja toimintatapoja hyödynnettiin kehitysehdotuksissa. Työn lopputuloksena annettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla Glaston Finland Oy voi uudistaa jälkilähetysprosessiaan.
Benchmarking-analyysi suoritettiin vertaamalla Glaston Finland Oy jälkilähetysprosessia kahden muun yrityksen vastaaviin prosesseihin. Vertailuun valittiin yrityksiä, joiden toimialat poikkesivat Glaston Finland Oy:stä mutta joiden jälkilähetysprosessit olivat samankaltaisia. Tavoitteena oli löytää prosessien eroavaisuuksia sekä oppia vertailuyritysten parhaista käytännöistä.
Analyysin tulokset osoittivat, että Glaston Finland Oy prosessissa oli parantamisen varaa esimerkiksi tiedonhallinnassa ja dokumentoinnissa. Vertailuyritysten käytössä olevia työkaluja ja toimintatapoja hyödynnettiin kehitysehdotuksissa. Työn lopputuloksena annettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla Glaston Finland Oy voi uudistaa jälkilähetysprosessiaan.