Migreenin hallinta kouluympäristössä toimintaterapian näkökulmasta
Sauranen, Eija-Sinikka (2024)
Sauranen, Eija-Sinikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090424745
Tiivistelmä
Migreeni on yleinen neurologinen sairaus, josta aiheutuu yhteiskunnalle merkittäviä kustannuksia. Maailmanlaajuisesti migreeni on toiseksi yleisin työkykyä heikentävä sairaus. Viime vuosina erityisesti lasten ja nuorten migreeni on lisääntynyt. Lapsilla ja nuorilla migreeni heijastuu esimerkiksi koulupoissaoloihin ja opiskelukykyyn. Sairautena migreeni on monimuotoinen ja edelleen huonosti ymmärretty.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää migreeniä sairastavien nuorten tai heidän huoltajiensa kokemuksia migreenin vaikutuksista kouluarkeen sekä migreeniin liittyvistä tukitoimista. Lisäksi hahmoteltiin toimintaterapian mahdollisuuksia asiakasryhmän tukemiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Suomen Migreeniyhdistys ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli migreenitietoisuuden lisäämisen kautta vahvistaa migreeniä sairastavien nuorten toimijuutta ja osallisuutta kouluympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriaosan rakentamiseen käytettiin ammattikirjallisuutta sekä kansainvälisiä tutkimuksia. Aineistoa kerättiin kohderyhmältä sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kyselyn aineisto analysoitiin teoriaohjautuvasti sisällönanalyysin keinoin. Toimintaterapian mahdollisuuksia migreeniä sairastavan nuoren tukemiseksi kouluympäristössä kartoitettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tiedot koottiin kansainvälisten tutkimusartikkelien pohjalta ja teemoiteltiin mukaillen Kanadalaista mallia asiakaslähtöisestä mahdollistamisesta (CMCE). Tulokset koottiin Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) mukaisesti. Tulosten pohjalta muotoiltiin opettajille suunnattu posteri muistuttamaan yleisestä neurologisesta sairaudesta ja siihen liittyvistä tukitoimista.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat tietoa siitä, että migreeni on heikosti ymmärretty sairaus, joka haastaa opiskelua monella tavalla. Kyselyn keskeisimpinä tuloksina esiin nousivat toiminnallinen epätasapaino sekä nuorten kaipaama ymmärrys ja empatia. Tutkimuksista saadut tulokset nostivat esiin toimintaterapian biopsykososiaalisen lähestymistavan opiskelun mahdollistamiseksi sekä keinoja toiminnan ja ympäristön muokkaamiseen.
Tulosten merkittävä huomio oli, että toimintaterapialla voisi olla nykyistä merkittävämpi rooli osana migreenin hoitoa. Koulumaailmassa koulutoimintaterapeuttien määrää lisäämällä voitaisiin tarjota varhaista tukea migreeniä sairastavalle nuorelle matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää migreeniä sairastavien nuorten tai heidän huoltajiensa kokemuksia migreenin vaikutuksista kouluarkeen sekä migreeniin liittyvistä tukitoimista. Lisäksi hahmoteltiin toimintaterapian mahdollisuuksia asiakasryhmän tukemiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Suomen Migreeniyhdistys ry. Opinnäytetyön tavoitteena oli migreenitietoisuuden lisäämisen kautta vahvistaa migreeniä sairastavien nuorten toimijuutta ja osallisuutta kouluympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriaosan rakentamiseen käytettiin ammattikirjallisuutta sekä kansainvälisiä tutkimuksia. Aineistoa kerättiin kohderyhmältä sähköisen Webropol-kyselyn avulla. Kyselyn aineisto analysoitiin teoriaohjautuvasti sisällönanalyysin keinoin. Toimintaterapian mahdollisuuksia migreeniä sairastavan nuoren tukemiseksi kouluympäristössä kartoitettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tiedot koottiin kansainvälisten tutkimusartikkelien pohjalta ja teemoiteltiin mukaillen Kanadalaista mallia asiakaslähtöisestä mahdollistamisesta (CMCE). Tulokset koottiin Kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin (CMOP-E) mukaisesti. Tulosten pohjalta muotoiltiin opettajille suunnattu posteri muistuttamaan yleisestä neurologisesta sairaudesta ja siihen liittyvistä tukitoimista.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat tietoa siitä, että migreeni on heikosti ymmärretty sairaus, joka haastaa opiskelua monella tavalla. Kyselyn keskeisimpinä tuloksina esiin nousivat toiminnallinen epätasapaino sekä nuorten kaipaama ymmärrys ja empatia. Tutkimuksista saadut tulokset nostivat esiin toimintaterapian biopsykososiaalisen lähestymistavan opiskelun mahdollistamiseksi sekä keinoja toiminnan ja ympäristön muokkaamiseen.
Tulosten merkittävä huomio oli, että toimintaterapialla voisi olla nykyistä merkittävämpi rooli osana migreenin hoitoa. Koulumaailmassa koulutoimintaterapeuttien määrää lisäämällä voitaisiin tarjota varhaista tukea migreeniä sairastavalle nuorelle matalalla kynnyksellä.