Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liiketoimintamallin kehittäminen tapahtuma-alan pienyrittäjälle

Suhonen, Heidi (2024)

 
Avaa tiedosto
Suhonen_Heidi.pdf (3.363Mt)
Lataukset: 


Suhonen, Heidi
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091125030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää arvoa luova liiketoimintamalli tapahtuma-alan pienyrittäjälle. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli: millainen liiketoimintamalli luo arvoa toimeksiantajalle ja hänen B2B-asiakkailleen? Työn lopputuloksena syntynyt liiketoimintamalli vastaa tähän kysymykseen. Työn tarkoituksena oli tunnistaa keskeisimmät arvoa luovat tekijät asiakkaille ja siten rakentaa myös toimeksiantajalle arvoa tuottava liiketoimintamalli. Apututkimuskysymykset auttoivat ratkaisemaan päätutkimuskysymyksen. Apututkimuskysymyksiä olivat seuraavat: millaisia asiakkuuksia toimeksiantajalla on, miten luodaan ainutlaatuinen arvolupaus toimeksiantajan asiakkaille, miten arvoa luodaan toimeksiantajan asiakkaille ja miten toimeksiantajan taloutta hallitaan? Teoreettinen viitekehys muodostui liiketoimintamallista ja arvolupauksesta.

Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineiston hankinnassa hyödynnettiin teemahaastatteluja ja ideariihiä. Teemahaastattelujen avulla saatiin selville, millaisia asiakkuuksia toimeksiantajalla on ja mitkä ovat heidän tehtäviään, haasteitaan ja menestystekijöitään. Saadun asiakasymmärryksen perusteella visualisoitiin yrityksen asiakasprofiilit ja toteutettiin ideariihet. Ensimmäisessä ideariihessä kehitettiin arvolupaukset teemahaastattelujen perusteella syntyneille kohderyhmille. Toisessa ideariihessä kohderyhmille kehitettiin liike-toimintamallit arvolupausten perusteella.

Tulosten perusteella toimeksiantajalle kehitettiin liiketoimintamalli, joka kiteyttää yrityksen arvolupauksen ja mahdollistaa arvon luomisen ja toimittamisen sen B2B-asiakkaille. Lisäksi uusi liiketoimintamalli mahdollistaa myös arvon haltuunoton yritykselle. Yrityksen on vielä lunastettava arvolupaus käytännössä arvon luomisen, toimittamisen ja haltuunoton kautta, koska viime kädessä asiakkaat päättävät, mikä heille luo arvoa. Lopullinen liiketoimintamalli on julkaistu erillisenä salattuna liitteenä.

Arvoa molemmille osapuolille luodakseen yrityksen on keskityttävä asiakkaille merkittävimpien hyötyjen yhdistelmään sekä arvolupauksen luomiseen ja toimittamiseen yhdessä arvon luomisen kautta. Yrityksen on siis välttämätöntä perustaa päätökset kannattavuuteen eikä vain asiakastyytyväisyyden kasvattamiseen. Tapaustutkimuksen yleistettävyyden näkökulmasta olisi tärkeää tehdä jatkotutkimus, jolla selvitetään teorian toteutumista eri kontekstissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste