Tiimityön kehittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa : tiiminjäsenten näkökulma
Hietakangas, Satu (2024)
Hietakangas, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091525179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091525179
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Luksia, sosiaali- ja terveysalan henkilökunnan kokemuksia tiimityöstä, sen kehittämisestä sekä avoimen vuorovaikutuksen toteutumisesta tiimeissä tiimityön kypsyessä. Jatkuvien koulutuspoliittisten muutosten myötä avoimesti ja tehokkaasti toimivat opettajatiimit ovat yksi ammatillisen koulutuksen keinoista tehostaa toimintaansa ja kohdata yhteiskunnan asettamat muutostarpeet koulutukselle.
Tutkimukseen osallistui kuusitoista henkilökunnan jäsentä. Tutkimusaineisto
kerättiin avointen kysymysten kyselylomakkeella lomakehaastatteluna, johon
vastattiin Webropol-kyselynä. Kyselylomakkeessa huomioitiin Wheelanin
integroitu tiimin kehityksen malli ja vuorovaikutus. Aineisto analysoitiin
temaattisella sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että opettajien välinen tiimityö koetaan
merkityksellisenä. Avoimen vuorovaikutuksen toteutumisen edellytykseksi
nimettiin turvallinen työyhteisö, luottamus ja tiimin toimintaan sitoutuminen.
Avoimen vuorovaikutuksen koettiin toteutuvan paremmin jäsenmäärältään
pienemmissä kotikampustiimeissä kuin kaikille yhteisessä pedagogisessa
tiimissä. Tiimitoiminnan kehittämisen keskeisiksi teemoiksi nousivat tiimien
toiminta-ajatuksen ja käytäntöjen selkeyttäminen, tiimien säännölliset
kokoontumiset ja avoimen vuorovaikutuksen kehittäminen erityisesti
pedagogisessa tiimissä.
Tutkimukseen osallistui kuusitoista henkilökunnan jäsentä. Tutkimusaineisto
kerättiin avointen kysymysten kyselylomakkeella lomakehaastatteluna, johon
vastattiin Webropol-kyselynä. Kyselylomakkeessa huomioitiin Wheelanin
integroitu tiimin kehityksen malli ja vuorovaikutus. Aineisto analysoitiin
temaattisella sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että opettajien välinen tiimityö koetaan
merkityksellisenä. Avoimen vuorovaikutuksen toteutumisen edellytykseksi
nimettiin turvallinen työyhteisö, luottamus ja tiimin toimintaan sitoutuminen.
Avoimen vuorovaikutuksen koettiin toteutuvan paremmin jäsenmäärältään
pienemmissä kotikampustiimeissä kuin kaikille yhteisessä pedagogisessa
tiimissä. Tiimitoiminnan kehittämisen keskeisiksi teemoiksi nousivat tiimien
toiminta-ajatuksen ja käytäntöjen selkeyttäminen, tiimien säännölliset
kokoontumiset ja avoimen vuorovaikutuksen kehittäminen erityisesti
pedagogisessa tiimissä.