Finavian lentoasemien kantavuuslaskentamenetelmä
Paldanius, Jere (2024)
Paldanius, Jere
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325113
Tiivistelmä
Finavia toteuttaa hallinnoimiensa asemien kenttäalueille kantavuuslaskennat päivitetyillä laskentamenetelmillä. Tässä opinnäytetyössä on esitetty Finavian nykyaikaisten kantavuuslaskenta metodien toteuttamistavat ja periaatteet. Työn toimeksiantaja on Finavia Oyj.
Keskeisenä sisältönä opinnäytetyössä esitetään Finavian uudenlainen ACR-PCR laskentamenetelmä ja kerrotaan eri kantavuusrakenteista, sekä niiden mittaustavoista ja merkityksestä kokonaisuuteen.
Työn tavoite on esittää kattavasti lentoasemien kantavuuslaskenta metodit ja tuottaa kokonaisuus, jota voidaan hyödyntää Finavialla tulevaisuudessakin esimerkiksi aiheen esittely tai henkilön perehdytykseen aiheeseen.
Työn taustalla toimii Euroopan unionin lentoturvallisuusviraston (EASA) antama ohjeistus Euroopan lentoasemien uudelleenlaskentojen toteutuksesta lentoalueille.
Pääasialliset tiedonhankinnan lähteet työtä varten olivat lentoturvallisuusviraston ohjeistukset sekä tilaajan antamat materiaalit työn toteuttamista varten. Ammatillisia termejä työssä on käytetty jonkin verran ja niiden pohjalta työ sisältää termistön, jossa näitä on pyritty selittämään kattavasti.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi myös kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset keskittyvät tulevaisuuden toimintatapoihin eivätkä varsinaisesti kyseisen kantavuuslaskennan toteuttamiseen. Opinnäytetyön tarkoitus ja sille asetetut tavoitteet toteutuivat.
Keskeisenä sisältönä opinnäytetyössä esitetään Finavian uudenlainen ACR-PCR laskentamenetelmä ja kerrotaan eri kantavuusrakenteista, sekä niiden mittaustavoista ja merkityksestä kokonaisuuteen.
Työn tavoite on esittää kattavasti lentoasemien kantavuuslaskenta metodit ja tuottaa kokonaisuus, jota voidaan hyödyntää Finavialla tulevaisuudessakin esimerkiksi aiheen esittely tai henkilön perehdytykseen aiheeseen.
Työn taustalla toimii Euroopan unionin lentoturvallisuusviraston (EASA) antama ohjeistus Euroopan lentoasemien uudelleenlaskentojen toteutuksesta lentoalueille.
Pääasialliset tiedonhankinnan lähteet työtä varten olivat lentoturvallisuusviraston ohjeistukset sekä tilaajan antamat materiaalit työn toteuttamista varten. Ammatillisia termejä työssä on käytetty jonkin verran ja niiden pohjalta työ sisältää termistön, jossa näitä on pyritty selittämään kattavasti.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi myös kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset keskittyvät tulevaisuuden toimintatapoihin eivätkä varsinaisesti kyseisen kantavuuslaskennan toteuttamiseen. Opinnäytetyön tarkoitus ja sille asetetut tavoitteet toteutuivat.