Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden lajitteluviestintä

Lähteenmäki, Suvi (2024)

Avaa tiedosto
Lahteenmaki_Suvi.pdf (925.4Kt)
Lataukset: 


Lähteenmäki, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091325161
Tiivistelmä
Jätettä tuotetaan jatkuvasti ja sitä käsitellään eri tavoin. Kaatopaikalle sijoittaminen on Suomessa laskenut merkittävästi, mutta yhä suurin osa yhdyskuntajätteestä käsitellään polttamalla. Luonnonvarojen säästäminen, kiertotalouteen siirtyminen ja EU:n tavoitteet yhdyskuntajätteen kierrätykselle painostavat lisäämään kierrätystä. Syntypaikalla tapahtuvalla lajittelulla on tässä suuri rooli. Lajittelun taso on kuitenkin pysynyt samoissa lukemissa viimeisimmät vuodet, noin 40 prosentissa.

Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kunnalliset jätehuoltoyhtiöt viestivät lajittelusta eri kohderyhmille ja miten heihin pyritään vaikuttamaan. Tämän lisäksi tutkittiin, miten yhtiöt hyödyntävät pelillistämistä sekä digitalisaatiota ja dataa vaikuttamisessa. Toimeksiantajana työlle toimi Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) Smart -tutkimusyksikön KOTILO-hanke. Kyseisen hankkeen tavoitteena on löytää keinoja kotitalouksien lajittelutason nostamiseksi hyödyntämällä muun muassa pelillistämistä ja dataa.

Opinnäytetyöhön valittiin yksitoista kunnallista jätehuoltoyhtiötä. Aineisto kerättiin haastattelemalla viestinnän edustajia ja yhdeltä saatiin vastaukset kirjallisena sähköpostitse. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua ja analysointi tehtiin koodaamalla ja teemoittelemalla. Pääteemat olivat: kohdennettu viestintä, yhteistyöllä vaikuttaminen, viestinnän vaikuttamiskeinot ja viestintä osana kokonaisuutta.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että viestintää tuotetaan paljon, ja kohderyhmäviestinnän painoarvot vaihtelivat yhtiöittäin. Yhteistyön merkitys eri tahojen kanssa korostui tavoittavuuden parantamisessa. Hankalimmat tavoitettavat kohderyhmät olivat nuoret aikuiset ja taloyhtiön asukkaat. Pelillistämisessä hyödynnetään erityisesti Seppo-alustaa monen osalta. Digitalisaatio on tehnyt kohderyhmien saavuttamisesta entistä haastavampaa. Datan hyödyntäminen koetaan olevan yksi tapa vaikuttaa lajittelukäyttäytymiseen. Lopuksi annettiin kehitysehdotuksia, jotka keskittyivät lisäämään vaikuttavuuden keinoja viestinnässä. Kehitysehdotuksissa huomioitiin muun muassa kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden yhteistyön lisääminen. Ehdotuksia on mahdollista hyödyntää niin toimeksiantaja kuin kunnalliset jätehuoltoyhtiöt.
 
Waste is constantly produced and managed in different ways. Placing municipal waste in landfills has been significantly decreased in Finland, but the majority of waste is still incinerated. Saving natural resources, shifting from linear to circular economy and the EU´s goals for recycling municipal waste, add pressure to increase recycling. Source separation in households plays a key role in this, but the level of waste sorting has been the same for the recent years, at around 40 per cent.

The purpose of this research-based thesis was to find out how municipal waste management companies communicate about waste sorting to different target groups and how they aim to reach them. Another aim was to find out how they utilize gamification and digitalization, and data in influencing. The commissioner of this thesis was the KOTILO-project of the Smart research unit of Häme University of Applied Sciences (HAMK). The aim of this project is to find ways to increase the level of waste sorting in households with the use of gamification and data.

The material was conducted through semi-structured interviews. Eleven requests were sent to communications representatives, and they all participated. The material consisted of ten theme interviews, and one presented their answers via email. The material was analyzed by coding, after which it was divided into larger themes. The main themes of this thesis were: targeted communication, influencing through co-operation, influencing with communication and communication as part of the whole.

Based on the results, the companies produce a lot of communication on the subject, but the targeted communication varies. Co-operation is key on reaching people. The most difficult target groups to reach were young adults and residents of the housing cooperative. On utilizing gamification, many companies used the Seppo platform. Digitalization has made reaching people more difficult, and the use of data is one way of influencing sorting behaviour. As a result, some suggestions were made that focused on increasing the means to influence, for example, increased co-operation between different municipal waste management companies. The suggestions can be taken into consideration by both the commissioner and the municipal waste management companies.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste