Perehdyttämisen kehittäminen Janakkalan seurakunnassa
Penttinen, Maria (2024)
Penttinen, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825320
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on Janakkalan seurakunta. Seurakunnalta puuttui yhteinen, ajantasainen perehdyttämissuunnitelma, sillä käytössä oli vain vanhentuneita papereita mapissa.
Työn tavoitteena oli tehdä perehdyttämissuunnitelma, joka palvelee perehtyjiä ja esihenkilöitä sekä muita perehdyttämistyötä tekeviä. Suunnitelmassa on huomioitu perehdyttämisen sisältö, menetelmät, aikataulu sekä vastuut. Perehdyttämissuunnitelmaa noudattamalla perehdyttäminen on laadukasta ja tehokasta. Hyvä perehdytys tukee työhyvinvointia ja työssä viihtyvyyttä. Uudet työntekijät saavat tarvittavat tiedot ja he integroituvat organisaatioon hyvin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisen käsitteestä, perehdyttämissuunnitelmasta sekä perehdyttämisprosessista, johon kuuluu suunnittelu, toteuttaminen, seuranta ja kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa seurakunnan perehdyttämiseen liittyvää kokemusperäistä tietoa kartoitettiin teemahaastattelemalla alle kaksi vuotta seurakunnan palveluksessa ollutta henkilöstöä, heidän esihenkilöitään sekä johtoa. Analyysi tehtiin sisällön analyysilla, ja haastattelujen litteroitua tekstiä peilattiin tutkimusongelmaan ja kysymyksiin.
Teoriaan perustuen saatiin näkemys siitä, mitä perehdyttämiseen kuuluu, miksi perehdyttäminen on tärkeää, miten perehdyttämisprosessi pitää suunnitella ja toteuttaa ja minkälainen perehdyttämismateriaali vastaa seurakunnan tarpeita. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kirjallinen yhteinen perehdyttämissuunnitelma on tarpeen ja sen käyttöönottoa odotetaan kovasti. Perehdyttämiseen toivotaan suunnitelmallisuutta, aikaa ja aikataulutusta. Halu perehdyttää hyvin on olemassa, mutta resurssien koetaan olevan niukat juuri materiaalin ja työajan suhteen. Läpi tutkimuksen nousi kuitenkin esiin perehtyjien positiivinen kokemus siitä, että koko työyhteisö on ottanut heidät vastaan ystävällisesti ja auttavaisesti.
Merkittäviksi tuloksiksi nousivat seurakuntatyön omien erityispiirteiden avaaminen ja opastaminen sekä työajattomaan työhön liittyvät asiat. Lisäksi nousi esille lukuisia isompia ja pienempiä asioita, jotka kaikki on huomioitu opinnäytetyön tuloksena syntyneessä Janakkalan seurakunnan perehdyttämissuunnitelmassa. Perehdyttämissuunnitelman liitteeksi tehtiin perehtymisen seurantalomake, jonka avulla perehtyminen aikataulutetaan, vastuutetaan ja suunnitelman toteutumista seurataan. Perehdyttämiseen liittyvät aineistot on koottu Janakkalan seurakunnan intranetin Tervetuloa töihin Janakkalan seurakuntaan!
-sivustolle.
Työn tavoitteena oli tehdä perehdyttämissuunnitelma, joka palvelee perehtyjiä ja esihenkilöitä sekä muita perehdyttämistyötä tekeviä. Suunnitelmassa on huomioitu perehdyttämisen sisältö, menetelmät, aikataulu sekä vastuut. Perehdyttämissuunnitelmaa noudattamalla perehdyttäminen on laadukasta ja tehokasta. Hyvä perehdytys tukee työhyvinvointia ja työssä viihtyvyyttä. Uudet työntekijät saavat tarvittavat tiedot ja he integroituvat organisaatioon hyvin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisen käsitteestä, perehdyttämissuunnitelmasta sekä perehdyttämisprosessista, johon kuuluu suunnittelu, toteuttaminen, seuranta ja kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa seurakunnan perehdyttämiseen liittyvää kokemusperäistä tietoa kartoitettiin teemahaastattelemalla alle kaksi vuotta seurakunnan palveluksessa ollutta henkilöstöä, heidän esihenkilöitään sekä johtoa. Analyysi tehtiin sisällön analyysilla, ja haastattelujen litteroitua tekstiä peilattiin tutkimusongelmaan ja kysymyksiin.
Teoriaan perustuen saatiin näkemys siitä, mitä perehdyttämiseen kuuluu, miksi perehdyttäminen on tärkeää, miten perehdyttämisprosessi pitää suunnitella ja toteuttaa ja minkälainen perehdyttämismateriaali vastaa seurakunnan tarpeita. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kirjallinen yhteinen perehdyttämissuunnitelma on tarpeen ja sen käyttöönottoa odotetaan kovasti. Perehdyttämiseen toivotaan suunnitelmallisuutta, aikaa ja aikataulutusta. Halu perehdyttää hyvin on olemassa, mutta resurssien koetaan olevan niukat juuri materiaalin ja työajan suhteen. Läpi tutkimuksen nousi kuitenkin esiin perehtyjien positiivinen kokemus siitä, että koko työyhteisö on ottanut heidät vastaan ystävällisesti ja auttavaisesti.
Merkittäviksi tuloksiksi nousivat seurakuntatyön omien erityispiirteiden avaaminen ja opastaminen sekä työajattomaan työhön liittyvät asiat. Lisäksi nousi esille lukuisia isompia ja pienempiä asioita, jotka kaikki on huomioitu opinnäytetyön tuloksena syntyneessä Janakkalan seurakunnan perehdyttämissuunnitelmassa. Perehdyttämissuunnitelman liitteeksi tehtiin perehtymisen seurantalomake, jonka avulla perehtyminen aikataulutetaan, vastuutetaan ja suunnitelman toteutumista seurataan. Perehdyttämiseen liittyvät aineistot on koottu Janakkalan seurakunnan intranetin Tervetuloa töihin Janakkalan seurakuntaan!
-sivustolle.