Markkinointiviestintäsuunnitelma Hautamäki HC Oy
Taipalus, Elias (2024)
Taipalus, Elias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091725298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantoyrityksen markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia toimeksiantoyritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, joka voitaisiin mahdollisimman helposti tuoda käytäntöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheita sekä niitä markkinointiviestinnän keinoja, jotka ovat toimeksiantoyritykselle kaikkein kannattavimmat. Suunnitteluprosessin vaiheet, kuten tilanneanalyysi, tavoitteiden ja kohderyhmien määrittely, budjetin laatiminen, markkinointiviestinnän keinojen valinta ja toteutuksen seuranta ja arviointi, käydään tarkasti läpi.
Teoriaosuuden pohjalta laadittiin toimeksiantoyritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa hyödynnettiin valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Hyödynnettäviksi keinoiksi valittiin henkilökohtainen myyntityö, sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram sekä verkkosivut. Markkinointiviestinnän toteuttamisen ja aikataulutuksen tueksi luotiin sosiaalisen median vuosikello, joka helpottaa suunnitelman jalkauttamista käytäntöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheita sekä niitä markkinointiviestinnän keinoja, jotka ovat toimeksiantoyritykselle kaikkein kannattavimmat. Suunnitteluprosessin vaiheet, kuten tilanneanalyysi, tavoitteiden ja kohderyhmien määrittely, budjetin laatiminen, markkinointiviestinnän keinojen valinta ja toteutuksen seuranta ja arviointi, käydään tarkasti läpi.
Teoriaosuuden pohjalta laadittiin toimeksiantoyritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa hyödynnettiin valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Hyödynnettäviksi keinoiksi valittiin henkilökohtainen myyntityö, sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram sekä verkkosivut. Markkinointiviestinnän toteuttamisen ja aikataulutuksen tueksi luotiin sosiaalisen median vuosikello, joka helpottaa suunnitelman jalkauttamista käytäntöön.