SANOJA PÖYTÄÄN – PÖYTÄTEATTERIMATERIAALI VARHAISKASVATUKSEEN : työkalu 3–5-vuotiaiden kielellisen vuorovaikutuksen ja sanavaraston rikastuttamisen tueksi
Pakkanen, Sanna (2024)
Pakkanen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425560
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyössä tuotettiin varhaiskasvatukseen pöytäteatterimateriaalia henkilökunnan työkaluksi kielellisen vuorovaikutuksen ja sanavaraston rikastuttamisen tueksi 3–5-vuotiaiden ryhmään.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Huoli lasten kielellisen vuorovaikutuksen ja sanavaraston laajuudesta puhuttaa varhaiskasvatuksessa. Henkilökunta kaipaa toimivaa työkalua lisätäkseen kielellistä vuorovaikutusta ja rikastuttaakseen lasten sanavarastoa. Opinnäytetyössä valmistettu materiaali mahdollistaa yhden työtavan lisää tukea lapsen kielellisen identiteetin kehittymistä.
Opinnäytetyön aikana käytössä oli dialogisen keskustelun lisäksi kokeilevaa toimintaa ja havainnointia. Aivoriihi-menetelmää ja kyselyjä hyödynnettiin tarinoiden valintoihin ja materiaalin käytön seurantaan. Yhteiskehittämisellä osallistettiin ja sitoutettiin toimijat tuotettuun työkaluun. Valmistetut pöytäteatteriesitykset käytiin mallintamassa henkilökunnalle varhaiskasvatuksen yksikössä. Tästä saadun sanallisen palautteen ja havaintojen perusteella tehtiin vielä tarvittavat muutokset ennen kuin materiaali luovutettiin ryhmän käyttöön. Toimintakauden päätteeksi käytiin loppukeskusteluna tilannekatsausta siitä, kuinka materiaali jäi elämään arjessa.
Opinnäytetyössä tuotettiin viisi pöytäteatteritarinaa varhaiskasvatuksen käyttöön. Henkilökunta koki saaneensa mieluisen työkalun arkeensa ja positiivisen kielellisen vuorovaikutuksen lasten ja aikuisten välillä koettiin lisääntyneen. Materiaali oli innostanut lapsia keksimään omia näytelmiä ja askartelemaan jo tuotettuun materiaaliin lisää rekvisiittaa. Tekstilähteet ja nukkehahmojen ideat on mahdollista jakaa yrityksen muihinkin päiväkoteihin Suomessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, pöytäteatterimateriaali, kehittämistyö, kielellinen vuorovaikutus, sanavaraston rikastuttaminen ABSTRACT
Early childhood education is concerned with children's language development. The staff at Norlandia needed a functional tool to increase linguistic interaction and enrich the children's vocabulary. The objective of the thesis was to produced tabletop theatre material for early childhood education as a tool for sup-porting linguistic interaction and vocabulary development in a group of 3-5-year-old children.
The thesis was based on dialogue, experimental activities, observation and co-development. The brainstorming method and surveys were used to select the stories and monitor the use of the material. The author visited the children's group to model the performances for the staff. Based on the verbal feedback received and observations, the necessary changes were made before the material was made available to the group. At the end, a discussion was held about how the material was being used in everyday life.
The thesis produced five tabletop theatre stories for use in early childhood education. The staff think that they had been given a useful tool for their daily work and that positive linguistic interaction between children and adults had in-creased. The material had inspired the children to come up with their own plays and to make more puppets and props for their use. The material could be distributed to company's other kindergartens in Finland.
Keywords: early childhood education, tabletop theatre material, development work, linguistic interaction, vocabulary development
Opinnäytetyössä tuotettiin varhaiskasvatukseen pöytäteatterimateriaalia henkilökunnan työkaluksi kielellisen vuorovaikutuksen ja sanavaraston rikastuttamisen tueksi 3–5-vuotiaiden ryhmään.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Huoli lasten kielellisen vuorovaikutuksen ja sanavaraston laajuudesta puhuttaa varhaiskasvatuksessa. Henkilökunta kaipaa toimivaa työkalua lisätäkseen kielellistä vuorovaikutusta ja rikastuttaakseen lasten sanavarastoa. Opinnäytetyössä valmistettu materiaali mahdollistaa yhden työtavan lisää tukea lapsen kielellisen identiteetin kehittymistä.
Opinnäytetyön aikana käytössä oli dialogisen keskustelun lisäksi kokeilevaa toimintaa ja havainnointia. Aivoriihi-menetelmää ja kyselyjä hyödynnettiin tarinoiden valintoihin ja materiaalin käytön seurantaan. Yhteiskehittämisellä osallistettiin ja sitoutettiin toimijat tuotettuun työkaluun. Valmistetut pöytäteatteriesitykset käytiin mallintamassa henkilökunnalle varhaiskasvatuksen yksikössä. Tästä saadun sanallisen palautteen ja havaintojen perusteella tehtiin vielä tarvittavat muutokset ennen kuin materiaali luovutettiin ryhmän käyttöön. Toimintakauden päätteeksi käytiin loppukeskusteluna tilannekatsausta siitä, kuinka materiaali jäi elämään arjessa.
Opinnäytetyössä tuotettiin viisi pöytäteatteritarinaa varhaiskasvatuksen käyttöön. Henkilökunta koki saaneensa mieluisen työkalun arkeensa ja positiivisen kielellisen vuorovaikutuksen lasten ja aikuisten välillä koettiin lisääntyneen. Materiaali oli innostanut lapsia keksimään omia näytelmiä ja askartelemaan jo tuotettuun materiaaliin lisää rekvisiittaa. Tekstilähteet ja nukkehahmojen ideat on mahdollista jakaa yrityksen muihinkin päiväkoteihin Suomessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, pöytäteatterimateriaali, kehittämistyö, kielellinen vuorovaikutus, sanavaraston rikastuttaminen
Early childhood education is concerned with children's language development. The staff at Norlandia needed a functional tool to increase linguistic interaction and enrich the children's vocabulary. The objective of the thesis was to produced tabletop theatre material for early childhood education as a tool for sup-porting linguistic interaction and vocabulary development in a group of 3-5-year-old children.
The thesis was based on dialogue, experimental activities, observation and co-development. The brainstorming method and surveys were used to select the stories and monitor the use of the material. The author visited the children's group to model the performances for the staff. Based on the verbal feedback received and observations, the necessary changes were made before the material was made available to the group. At the end, a discussion was held about how the material was being used in everyday life.
The thesis produced five tabletop theatre stories for use in early childhood education. The staff think that they had been given a useful tool for their daily work and that positive linguistic interaction between children and adults had in-creased. The material had inspired the children to come up with their own plays and to make more puppets and props for their use. The material could be distributed to company's other kindergartens in Finland.
Keywords: early childhood education, tabletop theatre material, development work, linguistic interaction, vocabulary development