Lapsen kielen kehityksen tukeminen vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä käyttämällä : materiaalipankki varhaiskasvattajille
Nyman, Mira (2024)
Lataukset:
Nyman, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425570
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tehtävänä oli luoda Dalin päiväkodin henkilökunnalle materiaalipankki, josta on apua suomea toisena kielenä puhuvien 3-5vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukemisessa.
Kehittämistyön tavoitteena oli tukea suomea toisena kielenä puhuvien lasten kielen kehitystä ja edistää varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien käytöstä kielen kehityksen tukemisessa. Kehittämistyön toisena tavoitteena oli luoda varhaiskasvattajille materiaalipankista työvälineen, jota voidaan hyödyntää jokapäiväisessä päiväkotiarjessa.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Inkoon kunnan Dalin päiväkoti. Kehittämistyö toteutettiin loppusyksyn 2023 ja syksyn 2024 välisenä aikana.
Kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat puheen ja kielen kehitys, kielen kehityksen haasteet, suomi toisena kielenä sekä puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa, vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät ja menetelmien hyödyntäminen pedagogisessa toiminnassa. Kehittämistyön menetelminä toimi aikaisemman tiedon hyödyntäminen, dialoginen keskustelu, teemahaastattelu sekä kokeileva toiminta. The aim of the development work was to create a material bank for the personnel of Dali kindergarten which encourages the language development of 3 to 5-year-old children with Finnish as their second language.
The goal of the development work was to support the language development of children with Finnish as their second language and enhance early childhood education personnel's competence in regard to using alternative communication methods to support language development. The second goal was to create a material bank for early childhood educators which can be used as a tool in everyday life in kindergarten.
The client of the development work is Inkoo municipality's Dali kindergarten. The development work was conducted between late fall 2023 and fall 2024.
The development of speech and language, challenges of language development, Finnish as second language, support of speech and language development in early childhood education, alternative communication methods and the use of them, serve as the theoretical reference framework of the development work. The methods of the development work were to use previous knowledge, dialogues, theme interview and experimental activities.
Kehittämistyön tavoitteena oli tukea suomea toisena kielenä puhuvien lasten kielen kehitystä ja edistää varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien käytöstä kielen kehityksen tukemisessa. Kehittämistyön toisena tavoitteena oli luoda varhaiskasvattajille materiaalipankista työvälineen, jota voidaan hyödyntää jokapäiväisessä päiväkotiarjessa.
Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Inkoon kunnan Dalin päiväkoti. Kehittämistyö toteutettiin loppusyksyn 2023 ja syksyn 2024 välisenä aikana.
Kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat puheen ja kielen kehitys, kielen kehityksen haasteet, suomi toisena kielenä sekä puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa, vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät ja menetelmien hyödyntäminen pedagogisessa toiminnassa. Kehittämistyön menetelminä toimi aikaisemman tiedon hyödyntäminen, dialoginen keskustelu, teemahaastattelu sekä kokeileva toiminta.
The goal of the development work was to support the language development of children with Finnish as their second language and enhance early childhood education personnel's competence in regard to using alternative communication methods to support language development. The second goal was to create a material bank for early childhood educators which can be used as a tool in everyday life in kindergarten.
The client of the development work is Inkoo municipality's Dali kindergarten. The development work was conducted between late fall 2023 and fall 2024.
The development of speech and language, challenges of language development, Finnish as second language, support of speech and language development in early childhood education, alternative communication methods and the use of them, serve as the theoretical reference framework of the development work. The methods of the development work were to use previous knowledge, dialogues, theme interview and experimental activities.