Muistisairaan asiakkaan arvostava kohtaaminen kotihoidossa
Peltola, Päivi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425537
Tiivistelmä
Kotihoidon rooli ikääntyvän väestön lisääntyessä on tosi asia. On tärkeää, että kotihoidon hoitajien tulee toiminnassaan kyetä kohtaamaan muistisairas asiakas arvostavasti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa aiheesta koulutustilaisuus kotihoidon hoitajille. Tavoitteena oli luoda ja kehittää yhteneviä työtapoja ja ymmärrystä siitä, miksi kotihoidon hoitajien on tärkeää kohdata arvostavasti muistisairas henkilö kaikissa hoitotilanteissa. Tutkimuskysymyksinä olivat seuraavat: Millaisia keinoja ja menetelmiä on muistisairaan huomioivaan kohtaamiseen? sekä Millainen on hyvä opetuksellinen koulutus? Työn tilaajana toimi yksityinen palveluntuottaja.
Tietoperustassa kuvattiin eri muistisairauksien oireita ja vaikutuksia käyttäytymiseen. Lisäksi tarkasteltiin muistisairaan kohtaamisen haasteita sekä keinoja ja menetelmiä ratkaista haasteellisia hoitotilanteita kotihoidossa. Tietoperustassa esiteltiin myös hoitotilanteisiin toimintatapoja, joilla voidaan ehkäistä ennenaikaista joutumista tehostetun asumisen piiriin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se toteutettiin yksityisen palvelutuottajan kotihoidon yksikön kanssa. Tilaajan toiveena oli saada koulutus, jonka avulla kehitettäisiin yhteneviä toimintatapoja arvostavaan kohtaamiseen muistisairaan asiakkaan kanssa kotihoidossa. Koulutus suunnattiin kotihoidon hoitajille ja pidettiin pienryhmässä. Vuorovaikutteisen koulutuksen aikana käsiteltiin sitä, miten muistisairauksien erilaisuus vaikuttaa muistisairaan käytökseen sekä miten tärkeää on muistisairaan perushoito. Esitysdioilla kuvattiin muistisairaan arvostavan kohtaamisen tärkeys hoidon onnistumisen kannalta. Yhteneviä tapoja kohtaamisiin kehitettiin yhdessä keskustellen. Koulutuksen aikana käytiin aktiivista vuoropuhelua. Palautekeskustelun ja tilaajan palautteen perusteella koulutus oli selkeä, tärkeä ja ajankohtainen.
Koulutustilaisuus antoi osallistujille aiemman tietämyksen lisäksi uutta tietoa siitä, miten kohdata muistisairas henkilö hoitotilanteissa. Yhdessä kehitettiin yhteneviä toimintatapoja haastaviin tilanteisiin muistisairaan kohtaamisissa. Koulutustilaisuus vahvisti myös opinnäytetyön tekijän tietoutta aiheesta.
Tietoperustassa kuvattiin eri muistisairauksien oireita ja vaikutuksia käyttäytymiseen. Lisäksi tarkasteltiin muistisairaan kohtaamisen haasteita sekä keinoja ja menetelmiä ratkaista haasteellisia hoitotilanteita kotihoidossa. Tietoperustassa esiteltiin myös hoitotilanteisiin toimintatapoja, joilla voidaan ehkäistä ennenaikaista joutumista tehostetun asumisen piiriin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se toteutettiin yksityisen palvelutuottajan kotihoidon yksikön kanssa. Tilaajan toiveena oli saada koulutus, jonka avulla kehitettäisiin yhteneviä toimintatapoja arvostavaan kohtaamiseen muistisairaan asiakkaan kanssa kotihoidossa. Koulutus suunnattiin kotihoidon hoitajille ja pidettiin pienryhmässä. Vuorovaikutteisen koulutuksen aikana käsiteltiin sitä, miten muistisairauksien erilaisuus vaikuttaa muistisairaan käytökseen sekä miten tärkeää on muistisairaan perushoito. Esitysdioilla kuvattiin muistisairaan arvostavan kohtaamisen tärkeys hoidon onnistumisen kannalta. Yhteneviä tapoja kohtaamisiin kehitettiin yhdessä keskustellen. Koulutuksen aikana käytiin aktiivista vuoropuhelua. Palautekeskustelun ja tilaajan palautteen perusteella koulutus oli selkeä, tärkeä ja ajankohtainen.
Koulutustilaisuus antoi osallistujille aiemman tietämyksen lisäksi uutta tietoa siitä, miten kohdata muistisairas henkilö hoitotilanteissa. Yhdessä kehitettiin yhteneviä toimintatapoja haastaviin tilanteisiin muistisairaan kohtaamisissa. Koulutustilaisuus vahvisti myös opinnäytetyön tekijän tietoutta aiheesta.