Laserkeilaus sillan inventointimenetelmänä
Lindholm, Noora (2024)
Lindholm, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092425571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laserkeilauksen avulla pistepilvi sekä inventointimalli Hattulan Mierolan vanhasta sillasta. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten sillasta luodaan 3D-malli laserkeilausta hyödyntäen, miten syntynyt malli käsitellään käyttökelpoiseen muotoon ja kuinka se saadaan siirrettyä Tekla Structures -ohjelmaan.
Ennen laserkeilausta ja pistepilven käsittelyä perehdyttiin aiheen teoriaan ja laitteiston toimintaan. Laserkeilaus on mittausmenetelmä, jota käytetään tallentamaan nopeasti ja tarkasti monimutkaisten rakenteiden ja pintojen nykytilanne. Laserkeilaamalla luotu pistepilvi toimii itsessään lopputuotteena tai tarvittaessa pistepilveä voidaan jatkojalostaa käytettäväksi esimerkiksi korjausrakentamishankkeissa kohteen olemassa olevan geometrian dokumentointiin ja analysointiin.
Mierolan sillan pistepilvimalli luotiin laserkeilainta käyttäen, laserkeilauskojeasemia oli lopulta 19. Saatu pistepilvimalli jatkokäsiteltiin Trimble RealWorks -ohjelmalla. Ensin eri kojeasemilta saadut pistepilvet rekisteröitiin luotettavuuden varmistamiseksi, jonka jälkeen pistepilvestä poistettiin epäolennaiset objektit, kuten ympäristön kasvillisuus, rakennukset ja ihmiset. Sillan rakenteista luotiin kolmiopinnat, jotka siirrettiin IFC muodossa Tekla Structures -ohjelmaan. Tekla Structures -ohjelmassa IFC-muotoiset objektit muunnettiin Tekla Structures -osiksi ja luokiteltiin samalla eri värisiksi mallin havainnollisuuden parantamiseksi.
Työn tärkeimpinä tuloksina voidaan todeta, että laserkeilaus soveltuu erinomaisesti esimerkiksi vanhojen siltojen dokumentointiin, sillä sillat voivat olla muun muassa ympäristöolosuhteiden ja geometriansa vuoksi haastavia kohteita. Itse laserkeilaus on hyvin suunniteltuna verrattain nopea prosessi. Pistepilven jatkokäsittely puolestaan vaatii enemmän aikaa, kokemusta ja työvälineiden tehokkuutta.
Ennen laserkeilausta ja pistepilven käsittelyä perehdyttiin aiheen teoriaan ja laitteiston toimintaan. Laserkeilaus on mittausmenetelmä, jota käytetään tallentamaan nopeasti ja tarkasti monimutkaisten rakenteiden ja pintojen nykytilanne. Laserkeilaamalla luotu pistepilvi toimii itsessään lopputuotteena tai tarvittaessa pistepilveä voidaan jatkojalostaa käytettäväksi esimerkiksi korjausrakentamishankkeissa kohteen olemassa olevan geometrian dokumentointiin ja analysointiin.
Mierolan sillan pistepilvimalli luotiin laserkeilainta käyttäen, laserkeilauskojeasemia oli lopulta 19. Saatu pistepilvimalli jatkokäsiteltiin Trimble RealWorks -ohjelmalla. Ensin eri kojeasemilta saadut pistepilvet rekisteröitiin luotettavuuden varmistamiseksi, jonka jälkeen pistepilvestä poistettiin epäolennaiset objektit, kuten ympäristön kasvillisuus, rakennukset ja ihmiset. Sillan rakenteista luotiin kolmiopinnat, jotka siirrettiin IFC muodossa Tekla Structures -ohjelmaan. Tekla Structures -ohjelmassa IFC-muotoiset objektit muunnettiin Tekla Structures -osiksi ja luokiteltiin samalla eri värisiksi mallin havainnollisuuden parantamiseksi.
Työn tärkeimpinä tuloksina voidaan todeta, että laserkeilaus soveltuu erinomaisesti esimerkiksi vanhojen siltojen dokumentointiin, sillä sillat voivat olla muun muassa ympäristöolosuhteiden ja geometriansa vuoksi haastavia kohteita. Itse laserkeilaus on hyvin suunniteltuna verrattain nopea prosessi. Pistepilven jatkokäsittely puolestaan vaatii enemmän aikaa, kokemusta ja työvälineiden tehokkuutta.