AVEVA Diagrams -ohjelmalla tehtävien älykkäiden simulointikaavioiden pilotointiprosessi
Lammi, Jonna (2024)
Lammi, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525605
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli automatisoida simulointikaavioiden päivitysprosessi älykkäiden virtauskaavioiden avulla. Alkuperäiset simulointikaaviot oli väritetty manuaalisesti PDF-kuvien päälle. Älykkäässä prosessissa simulointikaavio väritettiin AVEVA Diagrams- ja AVEVA Engineering -ohjelmien avulla automaattisesti. Manuaalinen työ korvattiin automaattisella päivitysprosessilla, joten tulevaisuudessa säästetään aikaa. Koska väritykset oli tehty usean piirtäjän voimin, väritystavoissa oli eroavaisuuksia. Tavoitteena oli yhtenäistää väritystavat simulointikaavioiden tulkitsemisen selkeyttämiseksi.
Työssä käsitellään yleisesti teoriaa Olkiluodon kaikista ydinvoimalaitoksista, virtauskaavioista, nimeämisestä, versionhallinnasta sekä simulaattorista. Pääpaino työssä on AVEVA Diagrams -ohjelman sääntöjen kirjoittamisessa ja valmiiden simulointikaavioiden tuottamisessa. Toiminnallinen osuus alkoi lähtötietojen selvitystyöllä, jossa tarkasteltiin prosessin piirissä olevien simulointikaavioiden määrää ja väritystapaa. Simulointikaavioille tehtiin seurantataulukko, jonka avulla voi seurata päivitettyjen simulointikaavioiden määrää ja versioita. Tähän pilotointiprosessiin valittiin monipuolisesti erilaisia simulointikaavioita, koska simulointikaavioiden määrän vuoksi kaikkia ei voitu päivittää kerralla. Kun lähtötiedot olivat selkeät, aloitettiin sääntöjen koodaaminen AVEVA Diagrams -ohjelmaan. Säännöt koodattiin iteroimalla, jolloin toimiviin sääntöihin päästiin kokeilemalla eri koodilauseita. Simulointikaavion attribuuttilistauksesta määriteltiin elementille haluttu väri, jolloin ohjelma osasi laadittujen sääntöjen avulla muuttaa elementin väriä. Kun kaikki halutut elementit oli määritelty, säännöt voitiin ajaa läpi, jolloin simulointikaavio värittyi valmiiksi. Automatisoinnin avulla saatiin yhtenäistettyä väritystyyliä simulointikaavioille. Lisäksi automaattinen väritysprosessi tulee nopeuttamaan simulointikaavioiden värittämistä. Väritystiedot kirjattiin myös AVEVA Engineering –ohjelmaan, jonka tietokannasta voidaan hallita väritystietoja listamaisesti. Väritystietoja voi siirtää ohjelmien välillä, jolloin saadaan väritettyä simulointikaaviot myös AVEVA Engineering -ohjelman väritystietojen perusteella. Lopuksi pilotointiprosessin piirissä olleet valmiit simulointikaaviot nimettiin ja niille suunniteltiin versionhallinta.
Työssä käsitellään yleisesti teoriaa Olkiluodon kaikista ydinvoimalaitoksista, virtauskaavioista, nimeämisestä, versionhallinnasta sekä simulaattorista. Pääpaino työssä on AVEVA Diagrams -ohjelman sääntöjen kirjoittamisessa ja valmiiden simulointikaavioiden tuottamisessa. Toiminnallinen osuus alkoi lähtötietojen selvitystyöllä, jossa tarkasteltiin prosessin piirissä olevien simulointikaavioiden määrää ja väritystapaa. Simulointikaavioille tehtiin seurantataulukko, jonka avulla voi seurata päivitettyjen simulointikaavioiden määrää ja versioita. Tähän pilotointiprosessiin valittiin monipuolisesti erilaisia simulointikaavioita, koska simulointikaavioiden määrän vuoksi kaikkia ei voitu päivittää kerralla. Kun lähtötiedot olivat selkeät, aloitettiin sääntöjen koodaaminen AVEVA Diagrams -ohjelmaan. Säännöt koodattiin iteroimalla, jolloin toimiviin sääntöihin päästiin kokeilemalla eri koodilauseita. Simulointikaavion attribuuttilistauksesta määriteltiin elementille haluttu väri, jolloin ohjelma osasi laadittujen sääntöjen avulla muuttaa elementin väriä. Kun kaikki halutut elementit oli määritelty, säännöt voitiin ajaa läpi, jolloin simulointikaavio värittyi valmiiksi. Automatisoinnin avulla saatiin yhtenäistettyä väritystyyliä simulointikaavioille. Lisäksi automaattinen väritysprosessi tulee nopeuttamaan simulointikaavioiden värittämistä. Väritystiedot kirjattiin myös AVEVA Engineering –ohjelmaan, jonka tietokannasta voidaan hallita väritystietoja listamaisesti. Väritystietoja voi siirtää ohjelmien välillä, jolloin saadaan väritettyä simulointikaaviot myös AVEVA Engineering -ohjelman väritystietojen perusteella. Lopuksi pilotointiprosessin piirissä olleet valmiit simulointikaaviot nimettiin ja niille suunniteltiin versionhallinta.