Lasu-tiimi sijoitetun lapsen tukena : lastensuojeluyksikköön sijoitetun 13–17-vuotiaan lapsen nuorisopsykiatrinen palvelupolku Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Ahonen, Taru (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625701
Tiivistelmä
Tämän produktiivisen opinnäytetyön tarkoituksena oli monialaisen yhteistyön lisääminen lastensuojelun ja nuorisopsykiatrian välillä. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä on Nuorisopsykiatrinen asumiskoti Puro Oy. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen nuorisopsykiatrian poliklinikalle on perustettu uusi työryhmä lasu-tiimi, joka huolehtii lastensuojeluyksiköihin sijoitettujen lasten nuorisopsykiatrisesta hoidosta Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Lasu-tiimissä työskentelee lääkäri, kolme sairaanhoitajaa ja psykologi. Lastensuojeluyksiköt on jaettu niin, että jokaisella sijaishuoltoyksiköllä on lasu-tiimistä oma nimetty sairaanhoitaja. Osa lasu-tiimin työskentelyä on oma tiimi-menetelmä, jossa tarkoituksena on systeemisen työotteen edistäminen monialaisessa ja monitoimijaisessa yhteistyössä ja sitä kautta lapsen edun, osallisuuden ja toimijuuden vahvistaminen. Palvelukuvausta tästä uuden tyyppisestä, sijoitettujen lasten nuorisopsykiatrisen hoidon tarpeisiin vastaavasta palvelusta ei ollut vielä tehty.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittäminen palvelumuotoilun keinoin eli palvelukuvauksen tekeminen tästä uudesta palvelusta. Kehittäminen toteutettiin lastensuojelulaitoksen ja nuorisopsykiatrian poliklinikan lasu-tiimin yhteisessä monialaisessa ja moniammatillisessa työpajassa dialogisena kehittämisenä. Työpajassa tuotettiin palvelukuvaus, lastensuojeluyksikköön sijoitetun 13–17-vuotiaan lapsen nuorisopsykiatrinen palvelupolku Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Työpajatyöskentelyä arvioitiin lapsen edun näkökulmasta kaksi vaiheista SWOT-analyysimenetelmää käyttäen.
Työpajatyöskentelyn koettiin lisäävän monialaista yhteistyötä toimijoiden välillä. Asiakaslähtöisyyteen perustuva palvelumuotoilu osoittautui oikeaksi valinnaksi, sillä molempien toimijoiden työskentelyssä lapsi on keskiössä. Opinnäytetyön tuotos kuvaa konkreettisesti asiakkuuden ja monialaisen yhteistyön eri vaiheet selkeästi ja visuaalisesti ja lapselle ja verkostolle ymmärrettävällä tavalla. Palvelua ja palvelukuvausta on mahdollista kehittää jatkossakin ja tämän opinnäytetyön tuotos palvelee kaikkia Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lastensuojeluyksiköitä. Tämä uudenlainen monialaisen yhteistyön toimintamalli on monistettavissa ilman maantieteellisiä rajoituksia. Palvelukuvausta ja erityisesti siinä kuvattuja toimintamalleja voivat hyödyntää kaikki hyvinvointialueet, jotka haluavat kehittää monialaista yhteistyötä ja yhteistyön toimintamalleja lastensuojelun ja psykiatrian välillä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittäminen palvelumuotoilun keinoin eli palvelukuvauksen tekeminen tästä uudesta palvelusta. Kehittäminen toteutettiin lastensuojelulaitoksen ja nuorisopsykiatrian poliklinikan lasu-tiimin yhteisessä monialaisessa ja moniammatillisessa työpajassa dialogisena kehittämisenä. Työpajassa tuotettiin palvelukuvaus, lastensuojeluyksikköön sijoitetun 13–17-vuotiaan lapsen nuorisopsykiatrinen palvelupolku Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Työpajatyöskentelyä arvioitiin lapsen edun näkökulmasta kaksi vaiheista SWOT-analyysimenetelmää käyttäen.
Työpajatyöskentelyn koettiin lisäävän monialaista yhteistyötä toimijoiden välillä. Asiakaslähtöisyyteen perustuva palvelumuotoilu osoittautui oikeaksi valinnaksi, sillä molempien toimijoiden työskentelyssä lapsi on keskiössä. Opinnäytetyön tuotos kuvaa konkreettisesti asiakkuuden ja monialaisen yhteistyön eri vaiheet selkeästi ja visuaalisesti ja lapselle ja verkostolle ymmärrettävällä tavalla. Palvelua ja palvelukuvausta on mahdollista kehittää jatkossakin ja tämän opinnäytetyön tuotos palvelee kaikkia Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen lastensuojeluyksiköitä. Tämä uudenlainen monialaisen yhteistyön toimintamalli on monistettavissa ilman maantieteellisiä rajoituksia. Palvelukuvausta ja erityisesti siinä kuvattuja toimintamalleja voivat hyödyntää kaikki hyvinvointialueet, jotka haluavat kehittää monialaista yhteistyötä ja yhteistyön toimintamalleja lastensuojelun ja psykiatrian välillä.