Videopelin immersion tuominen verkkosivuille : case: Fingerbang: All Bullets Pointin'
Kelja, Julius (2024)
Kelja, Julius
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092525625
Tiivistelmä
Videopelimarkkinoiden kasvaessa jatkuvasti niiden markkinoinnin ja massasta erottuminen on entistä tärkeämpää. Yhtenä tapana lisätä videopelin näkyvyyttä on tehdä niille verkkosivut, jotka sisältävät tietoa ja sisältöä pelistä. Verkkosivujen avulla käyttäjä saa ensivaikutelman pelistä jo ennen pelin lataamista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä on videopelin immersio, miten sitä voidaan hyödyntää verkkosivuilla ja mitä hyötyä immersion viemisestä verkkosivuille on. Aihe syntyi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Ticorporate-opintojaksolla, jossa opiskelijoiden luomalle Fingerbang: All Bullets Pointin’ -videopelille haluttiin luoda verkkosivut näkyvyyden lisäämiseksi.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa ensin koottiin tietoperusta erilaisia kirjallisia lähteitä käyttäen. Tietoperustassa tutkittiin markkinointia ja immersiota, sekä niiden osuutta verkkosivuilla ja videopeleissä. Lopuksi selvitettiin toteutustavat sille, miten pelin immersiota voidaan verkkosivuilla esittää. Näiden pohjalta tehtiin päätelmät, mitä elementtejä ja työkaluja empiirisessä osassa käytetään.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin Fingerbang-pelille verkkosivut, joihin luotiin ensin perusrakenne ja valittiin tarvittava sisältö. Tämän perusrakenteen päälle alettiin lisäämään pelin immersiota erilaisten visuaalisten elementtien, kuten grafiikoiden, animaatioiden ja tarinankerronnan avulla. Elementtien toteutuksessa käytettiin SvelteKit-ohjelmistokehystä, GSAP-animaatiokirjastoa, sekä JavaScript-kieltä ja CSS-animaatioita.
Tulosten perusteella selvisi, että immersion tuominen pelin verkkosivuille voidaan nähdä kannattavana. Immersion avulla käyttäjä pääsee pelin tunnelmaan pelkästään verkkosivuilla vieraillessaan. Tämä voi pienentää kynnystä ladata peli, koska sen sisältö on käyttäjälle jo ennestään tuttua. Immersiivisten elementtien lisääminen verkkosivuille tuo sivuille myös eloa ja interaktiivisuutta, mikä lisää käyttäjän viihtyvyyttä ja halua saada lisää tietoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä on videopelin immersio, miten sitä voidaan hyödyntää verkkosivuilla ja mitä hyötyä immersion viemisestä verkkosivuille on. Aihe syntyi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Ticorporate-opintojaksolla, jossa opiskelijoiden luomalle Fingerbang: All Bullets Pointin’ -videopelille haluttiin luoda verkkosivut näkyvyyden lisäämiseksi.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa ensin koottiin tietoperusta erilaisia kirjallisia lähteitä käyttäen. Tietoperustassa tutkittiin markkinointia ja immersiota, sekä niiden osuutta verkkosivuilla ja videopeleissä. Lopuksi selvitettiin toteutustavat sille, miten pelin immersiota voidaan verkkosivuilla esittää. Näiden pohjalta tehtiin päätelmät, mitä elementtejä ja työkaluja empiirisessä osassa käytetään.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin Fingerbang-pelille verkkosivut, joihin luotiin ensin perusrakenne ja valittiin tarvittava sisältö. Tämän perusrakenteen päälle alettiin lisäämään pelin immersiota erilaisten visuaalisten elementtien, kuten grafiikoiden, animaatioiden ja tarinankerronnan avulla. Elementtien toteutuksessa käytettiin SvelteKit-ohjelmistokehystä, GSAP-animaatiokirjastoa, sekä JavaScript-kieltä ja CSS-animaatioita.
Tulosten perusteella selvisi, että immersion tuominen pelin verkkosivuille voidaan nähdä kannattavana. Immersion avulla käyttäjä pääsee pelin tunnelmaan pelkästään verkkosivuilla vieraillessaan. Tämä voi pienentää kynnystä ladata peli, koska sen sisältö on käyttäjälle jo ennestään tuttua. Immersiivisten elementtien lisääminen verkkosivuille tuo sivuille myös eloa ja interaktiivisuutta, mikä lisää käyttäjän viihtyvyyttä ja halua saada lisää tietoa.