Muutosmatkailuilmiön hyödyntäminen mikroyritysten liiketoiminnassa. Toimintamuotona joogaleirit ja -retriitit
Tavast, Annakaisa (2024)
Tavast, Annakaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725716
Tiivistelmä
Matkat, joiden keskeisenä motiivina on muutoksen aikaansaaminen fyysisessä ja/tai henkisessä hyvinvoinnissa, ovat kiinnostava ja suosiotaan kasvattava matkailun muoto. Tässä tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmää hyödyntävässä opinnäytetyössä kuvataan matkailun motiiveja ja tarkastellaan muutosmatkailua ilmiönä. Muutosmatkailu vaikuttaa painottuvan vähintään keskituloisten ja kokeneempien matkailijoiden matkailumuodoksi. Opinnäytetyössä osoitetaan, että muutosmatkailukokemuksiin pääsemiseksi tarjottavien elämysten tulee olla mahdollisimman kokonaisvaltaisia: fyysisiä, emotionaalisia, älyllisiä ja henkisiä. Asiakkaisiin on syytä luoda aito ja hyvä vuorovaikutus jo matkan suunnitteluvaiheessa. Muutosmatkailijoiden tavoittaminen vaatii kuitenkin uudenlaista asiakassegmentointia, markkinointia ja tarinankerronnan tapaa sekä palvelujen kehittämistä.
Jooga on henkistä ja fyysistä harjoittelua yhdistävä harjoite, joka etenkin arkisen ympäristön ulkopuolella, intensiivisesti toteutettuna saattaa vaikuttaa elämänkatsomukseen, arvomaailmaan tai käsityksiin hyvästä elämästä. Joogan harrastajat ovat osin samaa kohderyhmää muutosmatkailija-kohderyhmän kanssa. Joogaohjaajille suunnatun kyselytutkimuksen kautta opinnäytetyössä selvitettiin, mitä odotuksia ja vaatimuksia joogaretriittien ohjaajilla on kohteelle, jossa joogaleirejä järjestetään. Ohjaajien näkökulmasta tarvitaan sopiva sisätila sekä laadukasta kasvisruokaa. Majoittumista varten on hyvä olla yhden hengen huoneet, sisävessat ja -suihkut. Myös paikan saavutettavuus julkisilla liikennevälineillä on tärkeää. Ohjaajat arvostaisivat arvomaailmaltaan samanhenkisen matkailuyrittäjän kanssa yhteistyössä järjestettyä leiriä tai retriittiä. Leirin aikana ohjaajalle on hyvä pystyä tarjoamaan yksityisyyttä vähintään majoituksen osalta.
Tutkimustulokset hyödyntävät esimerkiksi eteläsavolaisia maatilamatkailuyrittäjiä ja muita matkailualan palveluyrittäjiä muutosmatkailuilmiön hyödyntämisessä ja edelleen liiketoimintansa kehittämisessä. Transformative travel is an attractive and growing form of tourism. This constructive design-based study describes the motives of tourism and examines the phenomenon of transformative travel.
Yoga is an exercise form that combines mental and physical training, and it may have an impact on a person’s set of values. Yoga practitioners can be considered a similar target group as the transformative travellers. In this study, expectations and requirements of yoga instructors were studied with a questionnaire survey.
Based on this study, travellers more open for transformative travel are likely to have middle-income and some previous travel experience. The thesis suggests that to achieve a transformative travel experience, a wide range of traveller needs should be covered: physical, emotional, intellectual and spiritual. Genuine and good interaction between service providers and customers should be established at the planning stage of the trip. However, to attract transformative travellers, customer segmentation, marketing and service development must be well planned.
With reference to yoga, this study revealed that from the instructors' point of view, an indoor yoga space and tasteful vegetarian food are relevant. Accom-modation should be provided in single rooms equipped with indoor toilets and showers. Accessibility by public transportation is also important. Based on the survey, the instructors would be willing to organize a camp or retreat together with a like-minded travel entrepreneur. During the retreat, the yoga instructors seem to prefer some degree of privacy, at least in terms of accommodation.
The findings of the thesis may be beneficial for the entrepreneurs in the tourist and service industry in South Savo if they wish to consider the potential of transformative travel to improve their business.
Jooga on henkistä ja fyysistä harjoittelua yhdistävä harjoite, joka etenkin arkisen ympäristön ulkopuolella, intensiivisesti toteutettuna saattaa vaikuttaa elämänkatsomukseen, arvomaailmaan tai käsityksiin hyvästä elämästä. Joogan harrastajat ovat osin samaa kohderyhmää muutosmatkailija-kohderyhmän kanssa. Joogaohjaajille suunnatun kyselytutkimuksen kautta opinnäytetyössä selvitettiin, mitä odotuksia ja vaatimuksia joogaretriittien ohjaajilla on kohteelle, jossa joogaleirejä järjestetään. Ohjaajien näkökulmasta tarvitaan sopiva sisätila sekä laadukasta kasvisruokaa. Majoittumista varten on hyvä olla yhden hengen huoneet, sisävessat ja -suihkut. Myös paikan saavutettavuus julkisilla liikennevälineillä on tärkeää. Ohjaajat arvostaisivat arvomaailmaltaan samanhenkisen matkailuyrittäjän kanssa yhteistyössä järjestettyä leiriä tai retriittiä. Leirin aikana ohjaajalle on hyvä pystyä tarjoamaan yksityisyyttä vähintään majoituksen osalta.
Tutkimustulokset hyödyntävät esimerkiksi eteläsavolaisia maatilamatkailuyrittäjiä ja muita matkailualan palveluyrittäjiä muutosmatkailuilmiön hyödyntämisessä ja edelleen liiketoimintansa kehittämisessä.
Yoga is an exercise form that combines mental and physical training, and it may have an impact on a person’s set of values. Yoga practitioners can be considered a similar target group as the transformative travellers. In this study, expectations and requirements of yoga instructors were studied with a questionnaire survey.
Based on this study, travellers more open for transformative travel are likely to have middle-income and some previous travel experience. The thesis suggests that to achieve a transformative travel experience, a wide range of traveller needs should be covered: physical, emotional, intellectual and spiritual. Genuine and good interaction between service providers and customers should be established at the planning stage of the trip. However, to attract transformative travellers, customer segmentation, marketing and service development must be well planned.
With reference to yoga, this study revealed that from the instructors' point of view, an indoor yoga space and tasteful vegetarian food are relevant. Accom-modation should be provided in single rooms equipped with indoor toilets and showers. Accessibility by public transportation is also important. Based on the survey, the instructors would be willing to organize a camp or retreat together with a like-minded travel entrepreneur. During the retreat, the yoga instructors seem to prefer some degree of privacy, at least in terms of accommodation.
The findings of the thesis may be beneficial for the entrepreneurs in the tourist and service industry in South Savo if they wish to consider the potential of transformative travel to improve their business.