Liikenneonnettomuuspaikalla havaittujen liikenneympäristön riskitekijöiden ja syntyneiden vaurioiden ilmoittaminen kadun- ja tienpitäjälle
Tiensuu, Tero (2024)
Tiensuu, Tero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625679
Tiivistelmä
Onnettomuustietoinstituutti OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien työtä. Tutkijalautakuntien liikennetekninen jäsen on voinut toimittaa vuodesta 2018 lähtien ennakkoilmoituslomakkeen tien- tai kadunpitäjälle liikenneonnettomuustilanteissa havaituista liikenneympäristön riskitekijöistä ja syntyneistä vaurioista. Onnettomuustietoinstituutti toimiin opinnäytetyön tilaajana. Opinnäytetyössä tarkastellaan vuosina 2022–2023 lähetetyt ennakkoilmoituslomakkeet. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ennakkoilmoituslomakkeen tarpeellisuus ja lomakkeella välitettävän tiedon tarkkuus. Lomakkeen vastaanottajille lähetettiin lyhyt sähköpostikysely, jonka tarkoituksena on ennakkoilmoituslomakkeen sisällön kehittäminen.
Aineistona käytettyjen ennakkoilmoitusten perusteella tien- ja kadunpitäjä saa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Ennakkoilmoituslomake lähetään pääasiassa kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista. Tutkimusaineiston perusteella ainoa keino arvioida onnettomuuden vakavuutta on kuolema tai vakava loukkaantuminen. Opinnäytetyössä pohditaan, onko liikennekuolema riittävä liikenneturvallisuuden mittari ja olisiko mahdollista kehittää muita mittareita kertomaan onnettomuuden vakavuudesta, riskeistä tai liikenteen turvallisuudesta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan liikenneympäristön välittömän riskin ja taustariskin merkitystä liikenneonnettomuuden syntymisessä. Liikenneympäristö on usein taustariskinä liikenneonnettomuuksissa, mutta harvoin välitön riski. Tutkimusaineiston perusteella onnettomuuspaikoilla havaittiin liikenneympäristön taustariskejä, joista oli laadittu parannusehdotuksia kadun- ja tien pitäjille.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella Suomessa ja Euroopassa on tutkittu liikenneonnettomuuksien kustannuksia, mutta niissä ei huomioida kaikkia liikenteelle aiheutuvan haitan kustannuksia. Liikenneturvallisuuden kannalta merkittäviä onnettomuuksia määriteltäessä voitaisiin hyödyntää enemmän onnettomuuksien yksikkökustannustietoja. Ennakkoilmoitusmenetelmän käytöstä ei löydy Euroopasta vastaavaa tutkimusta. Suomen liikenneonnettomuuksien tutkinta on kansainvälisestikin ainutlaatuista.
Aineistona käytettyjen ennakkoilmoitusten perusteella tien- ja kadunpitäjä saa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Ennakkoilmoituslomake lähetään pääasiassa kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista. Tutkimusaineiston perusteella ainoa keino arvioida onnettomuuden vakavuutta on kuolema tai vakava loukkaantuminen. Opinnäytetyössä pohditaan, onko liikennekuolema riittävä liikenneturvallisuuden mittari ja olisiko mahdollista kehittää muita mittareita kertomaan onnettomuuden vakavuudesta, riskeistä tai liikenteen turvallisuudesta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan liikenneympäristön välittömän riskin ja taustariskin merkitystä liikenneonnettomuuden syntymisessä. Liikenneympäristö on usein taustariskinä liikenneonnettomuuksissa, mutta harvoin välitön riski. Tutkimusaineiston perusteella onnettomuuspaikoilla havaittiin liikenneympäristön taustariskejä, joista oli laadittu parannusehdotuksia kadun- ja tien pitäjille.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella Suomessa ja Euroopassa on tutkittu liikenneonnettomuuksien kustannuksia, mutta niissä ei huomioida kaikkia liikenteelle aiheutuvan haitan kustannuksia. Liikenneturvallisuuden kannalta merkittäviä onnettomuuksia määriteltäessä voitaisiin hyödyntää enemmän onnettomuuksien yksikkökustannustietoja. Ennakkoilmoitusmenetelmän käytöstä ei löydy Euroopasta vastaavaa tutkimusta. Suomen liikenneonnettomuuksien tutkinta on kansainvälisestikin ainutlaatuista.