Pienten ja keskisuurten yritysten kokemus työvoimapalveluista
Mäkelä, Maija (2024)
Mäkelä, Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625689
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni julkisten työvoimapalveluiden uudistusta ja erityisesti yritys- ja työnantajapalveluiden laatua tulevalla TyöHämeen työllisyysalueella. 1.1.2025 alkaen julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy kunnille, kun nykyiset työ- ja elinkeinotoimistot lakkautetaan. Uudistuksen tavoitteena on nopeuttaa työnhakijoiden työllistymistä ja siirtää myös työnantaja- ja yrityspalvelut kuntien vastuulle, kuten työnvälitys, palkkatuki ja starttiraha. Hämeenlinna, Hattula, Forssa, Tammela, Jokioinen, Humppila ja Ypäjä muodostavat uuden TyöHämeen työllisyysalueen, jossa huomioidaan maantieteelliset etäisyydet ja alueiden erilaiset työvoimatarpeet.
Opinnäytetyön päämääränä on tutkia yritysten ja työnantajien mielikuvia sekä odotuksia TE-toimiston palveluista ja luoda perusta asiakaslähtöiselle toimintamallille, joka tulevaisuudessa tukee TyöHämeen palvelujen joustavuutta. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on arvioida palveluprosessin toimivuutta sekä esittää parannusehdotuksia, jotta palvelut tehostuvat ja työnantajat ja työnhakijat voivat kohdata nopeammin. Työn keskiössä on laadukkaan yritys- ja työnantajayhteistyön merkitys uuden organisaation menestykselle.
Opinnäytetyössä tutkittiin TyöHämeen alueen pienten ja keskisuurten yritysten kokemuksia TE-toimiston palveluista. Webropol-kysely lähetettiin 441 yritykselle, jotka olivat olleet TE-toimiston asiakkaina viimeisen kahden vuoden aikana. Kysely rajattiin koskemaan yrityksiä, joilla ei ole omaa henkilöstöhallintoa, mutta joilla on rekrytointitarpeita. Tulokset osoittivat, että yritykset kaipaavat joustavampia ja asiakaslähtöisempiä palveluita, mikä viittaa tarpeeseen kehittää TyöHämeen toimintamallia. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa alueen yritysten odotuksista ja auttaa kehittämään rekrytointiprosesseja tehokkaammiksi.
Työ on ajankohtainen ja työelämälähtöinen ja sen tavoitteena on kehittää tulevien julkisten työvoimapalveluiden vaikuttavuutta. Tarve opinnäytetyölle kumpuaa halusta palvella yritysasiakkaita ammattitaitoisesti ja tasalaatuisesti sekä vastata ketterästi yritysten eri vaiheiden tarpeisiin, luoden samalla positiivisia palvelukokemuksia.
Analyysin tulokset osoittavat, että vaikka monet yritykset ovat tyytyväisiä TE-toimiston palveluihin, parannusta tarvitaan erityisesti viestinnässä, palveluiden sopivuudessa ja saatavuudessa. TyöHämeen tulisi keskittyä näiden ongelmien ratkaisemiseen ja tarjota enemmän räätälöityjä ratkaisuja yritysten tarpeisiin.
Opinnäytetyön päämääränä on tutkia yritysten ja työnantajien mielikuvia sekä odotuksia TE-toimiston palveluista ja luoda perusta asiakaslähtöiselle toimintamallille, joka tulevaisuudessa tukee TyöHämeen palvelujen joustavuutta. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on arvioida palveluprosessin toimivuutta sekä esittää parannusehdotuksia, jotta palvelut tehostuvat ja työnantajat ja työnhakijat voivat kohdata nopeammin. Työn keskiössä on laadukkaan yritys- ja työnantajayhteistyön merkitys uuden organisaation menestykselle.
Opinnäytetyössä tutkittiin TyöHämeen alueen pienten ja keskisuurten yritysten kokemuksia TE-toimiston palveluista. Webropol-kysely lähetettiin 441 yritykselle, jotka olivat olleet TE-toimiston asiakkaina viimeisen kahden vuoden aikana. Kysely rajattiin koskemaan yrityksiä, joilla ei ole omaa henkilöstöhallintoa, mutta joilla on rekrytointitarpeita. Tulokset osoittivat, että yritykset kaipaavat joustavampia ja asiakaslähtöisempiä palveluita, mikä viittaa tarpeeseen kehittää TyöHämeen toimintamallia. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa alueen yritysten odotuksista ja auttaa kehittämään rekrytointiprosesseja tehokkaammiksi.
Työ on ajankohtainen ja työelämälähtöinen ja sen tavoitteena on kehittää tulevien julkisten työvoimapalveluiden vaikuttavuutta. Tarve opinnäytetyölle kumpuaa halusta palvella yritysasiakkaita ammattitaitoisesti ja tasalaatuisesti sekä vastata ketterästi yritysten eri vaiheiden tarpeisiin, luoden samalla positiivisia palvelukokemuksia.
Analyysin tulokset osoittavat, että vaikka monet yritykset ovat tyytyväisiä TE-toimiston palveluihin, parannusta tarvitaan erityisesti viestinnässä, palveluiden sopivuudessa ja saatavuudessa. TyöHämeen tulisi keskittyä näiden ongelmien ratkaisemiseen ja tarjota enemmän räätälöityjä ratkaisuja yritysten tarpeisiin.