Kunnossapitojärjestelmä Riihimäen Kaukolämpö Oy:lle
Saukkonen, Catlin (2024)
Saukkonen, Catlin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725713
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Riihimäen Kaukolämpö Oy:lle ja sen tavoitteena oli tarjota
yritykselle kattava markkinakatsaus kunnossapitojärjestelmistä sekä löytää heidän
tarpeisiinsa parhaiten soveltuva vaihtoehto. Työssä analysoitiin Riihimäen Kaukolämmön
kunnossapidon tilannetta ja tarpeita tiedonhallinnan osalta projektin aloitushetkellä. Projektin
pohjana käytettiin olemassa olevaa dataa kunnossapidon toiminnasta ja tarpeet kartoitettiin
kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, joka sisälsi yhteistyötä kunnossapidon asentajien kanssa,
huoltokierroksille osallistumista sekä alan kirjallisuuden ja koulutusten hyödyntämistä.
Useita järjestelmiä esiteltiin ja vertailtiin, tavoitteena löytää Riihimäen Kaukolämmön
kunnossapidon toimintaa parhaiten tukeva järjestelmä. Tutkimus sisälsi myös yritysvierailuja
ja Teams-tapaamisia, joissa tutustuttiin järjestelmiin eri käyttöympäristöissä, mikä tarjosi
arvokkaita näkemyksiä ja neuvoja järjestelmän käyttöönottoon ja käyttöön.
Lopullisessa vertailussa arvioitiin eri järjestelmien soveltuvuutta muun muassa
käytettävyyden, ominaisuuksien, käyttöönoton resurssitarpeiden, kustannusten ja
integroitavuuden perusteella. Lopputuloksena päädyttiin ratkaisuun, jossa otettiin käyttöön
kaksi järjestelmää: Fiksu Verkostoinfo ja Spotilla. Fiksu Verkostoinfo valittiin
kaukolämpöverkoston kunnossapidon hallintaan sen yhteensopivuuden vuoksi yrityksellä jo
käytössä olevan Fiksu Kaukolämpö -ohjelman kanssa. Verkostoinfon käyttöönotto on nopea
ja vaatii vain vähäistä koulutusta. Spotilla valittiin laitosten ja laitteiden kunnossapidon
toiminnanohjaukseen sen käyttäjäystävällisen ja selkeän mobiilisovelluksen ansiosta. Spotilla
mahdollistaa nopean käyttöönoton ja pääkäyttäjien osallistumisen ilman kuormittavia
koulutuksia. Järjestelmien välille tullaan luomaan kaksisuuntainen integraatio, joka tehostaa
toimintaa ja yksinkertaistaa järjestelmien käyttöä. Tämä varmistaa, että Riihimäen
Kaukolämpö Oy:n kunnossapidon toiminta on tehokasta ja ajan tasalla.
Avainsanat Kunnossapito, kunnossapitojärjestelmä, kaukolämpö, tietojärjestelmä
Sivut 36 sivua ja liitteitä 3 sivua
yritykselle kattava markkinakatsaus kunnossapitojärjestelmistä sekä löytää heidän
tarpeisiinsa parhaiten soveltuva vaihtoehto. Työssä analysoitiin Riihimäen Kaukolämmön
kunnossapidon tilannetta ja tarpeita tiedonhallinnan osalta projektin aloitushetkellä. Projektin
pohjana käytettiin olemassa olevaa dataa kunnossapidon toiminnasta ja tarpeet kartoitettiin
kvalitatiivisen tutkimuksen avulla, joka sisälsi yhteistyötä kunnossapidon asentajien kanssa,
huoltokierroksille osallistumista sekä alan kirjallisuuden ja koulutusten hyödyntämistä.
Useita järjestelmiä esiteltiin ja vertailtiin, tavoitteena löytää Riihimäen Kaukolämmön
kunnossapidon toimintaa parhaiten tukeva järjestelmä. Tutkimus sisälsi myös yritysvierailuja
ja Teams-tapaamisia, joissa tutustuttiin järjestelmiin eri käyttöympäristöissä, mikä tarjosi
arvokkaita näkemyksiä ja neuvoja järjestelmän käyttöönottoon ja käyttöön.
Lopullisessa vertailussa arvioitiin eri järjestelmien soveltuvuutta muun muassa
käytettävyyden, ominaisuuksien, käyttöönoton resurssitarpeiden, kustannusten ja
integroitavuuden perusteella. Lopputuloksena päädyttiin ratkaisuun, jossa otettiin käyttöön
kaksi järjestelmää: Fiksu Verkostoinfo ja Spotilla. Fiksu Verkostoinfo valittiin
kaukolämpöverkoston kunnossapidon hallintaan sen yhteensopivuuden vuoksi yrityksellä jo
käytössä olevan Fiksu Kaukolämpö -ohjelman kanssa. Verkostoinfon käyttöönotto on nopea
ja vaatii vain vähäistä koulutusta. Spotilla valittiin laitosten ja laitteiden kunnossapidon
toiminnanohjaukseen sen käyttäjäystävällisen ja selkeän mobiilisovelluksen ansiosta. Spotilla
mahdollistaa nopean käyttöönoton ja pääkäyttäjien osallistumisen ilman kuormittavia
koulutuksia. Järjestelmien välille tullaan luomaan kaksisuuntainen integraatio, joka tehostaa
toimintaa ja yksinkertaistaa järjestelmien käyttöä. Tämä varmistaa, että Riihimäen
Kaukolämpö Oy:n kunnossapidon toiminta on tehokasta ja ajan tasalla.
Avainsanat Kunnossapito, kunnossapitojärjestelmä, kaukolämpö, tietojärjestelmä
Sivut 36 sivua ja liitteitä 3 sivua